Home   Impresszum   Kapcsolat   Facebook Budapest, Magyarország  
2024-10-27. vasárnap
Itthon titkolják, de kiderült hány alatt térülne a Budapest-Belgrád vasút felújítás



Itthon titkolják, de kiderült: közel egy évezred alatt térülne meg a Budapest-Belgrád vasútfelújítás

A Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakasza kilométerenként 1,4 milliárd forinttal drágább, mint a szerbiai szakasz, és a beruházás hatása a vártnál jóval szerényebb lesz. Az Investigate Europe oknyomozó riportja szerint az átalakítás csak minimális, mindössze 10-12%-os teherforgalom-növekedést generál majd, ami évente 766 millió forint vámbevételt hozhat a magyar államnak. Az 750 milliárd forintos beruházási költség mellett így a megtérülési időszak elérheti a 979 évet. Azonban egyes korábbi számítások szerint a megtérülés akár 2400 év is lehetett volna.

Kevés hivatalos adat áll rendelkezésre

A projekt megtérüléséről hivatalos információk szinte alig állnak rendelkezésre, mivel a magyar parlament 10 évre titkosította a kínai hitelszerződés részleteit. Az idén október 15-én elindult projekt várhatóan 2025-re készül el. A finanszírozást az Eximbank kínai állami hiteléből biztosítják, a projekt lebonyolítását pedig a kínai-magyar vegyesvállalat, a Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. végzi, több közbeszerzés keretében.

Miért ilyen drága?

A magyar szakasz sokkal drágább, mint a szerb rész. A szerb közlekedési minisztériumtól kapott adatok szerint a szerb szakasz (183 km) költsége 610 milliárd forint, míg a magyar szakasz (160 km) 750 milliárd forintra rúg. A különbség mögött részben a magyarországi magasabb munkaerő- és anyagköltségek állhatnak, de ez nem magyarázza teljesen a kiugró 1,4 milliárdos kilométerenkénti ártöbbletet.

A megtérülési számítás nehézségei

A szerb forgalomnövekedési előrejelzések azt mutatják, hogy 2040-re mindössze 12%-kal növekedne a teherforgalom az új infrastruktúra révén, ami évente csupán egy-két tehervonattal növeli a forgalmat. Az ebből származó vámbevételek alapján jön ki a 979 éves megtérülési idő, amely azonban a beruházás esetleges költségnövekedése esetén tovább nőhet. Az Investigate Europe elemzői azonban arra is felhívják a figyelmet, hogy ez a kis többletbevételek fokozatos növekedésével valamelyest rövidülhetne, ám ennek ellenére is több száz évet jelentene.

Politikai és gazdasági indokok a háttérben

A projekt azért is került a kritikák kereszttüzébe, mert a magyar politikusok egy része szerint egy másik, Szabadkát, Szegedet és Kecskemétet is összekötő vonal fejlesztése gazdaságilag előnyösebb lett volna. Ezzel növelhető lenne a személyforgalom is, míg a Budapest-Belgrád útvonal elsősorban a kínai áruforgalmat segíti. A kínai beruházások a szerb és magyar kormány számára fontos politikai előnyöket is jelentenek, mivel kedvező hitelkereteket kínálnak, amelyek kevésbé szigorú feltételek mellett hozzáférhetők, mint az IMF vagy az EU hitelei.

Orbán Viktor miniszterelnök szerint a projekt elsődleges célja nem gazdasági megtérülés, hanem stratégiai előnyök biztosítása.
Ezt olvassa mindenki:
Ezt mindenki megfogja érezni: helyreállíthatatlan lehet a forint iránti bizalom 
Nem akármit találtak Felcsúton: újabb házak és egy rejtélyes park került az Orbán családhoz 
Megvan a mentők vizsgálatának végeredménye arról, hogy szivároghatott ki Magyar Péter esetlapja 
Lázár János bejelentette: katolikus egyetemet építenek közel 300 milliárd forintból 
17 ezer milliárdot fizethet Mészároséknak a 35 éves autópálya-koncesszió után az állam 
Szentkirályi Alexandra bekeményít: reflektorokat fog ráirányítani a korrupcióra 
Európa megmozdult: óriási kampány indult Orbán Viktor ellen 
Már az osztrák közmédia is Magyar Péterrel foglalkozik 
Kitört a Sulyok Tamás botrány: Úgy tűnik, megpróbálták törölni a kínos részeket a Wikipédia-oldaláról 
Magyar Péter Deutschnak: a mai hazugságaid miatt feljelentelek 
Hatalmas bakot lőtt Orbán Viktor - hibás volt a beszéd amit mondott 
Tarol Magyar Péter legújabb videója 
Botrány: A kínai sajtóban “Victor projekt” néven emlegetik a magyar giga-bizniszt 
Döbbenetes külföldi reklámra bukkantak a hazai akkugyárakkal és a trieszti kikötővel kapcsolatban 
Iszonyúan kínos: lebukott az állami média az M1 Híradóval 
Bravúr: most írják ki a közbeszerzést, de három hónapja kész van amire kiírták... 
A lakosságcsere most van! - olyan információk jöttek a magyar egyetemistákról ami hátborzongatóak... 
Jön Magyar Péterék legnagyobb dobása: egy hónapon belül elindul 
Nyugtalanító feltételezések kerültek elő: a Fidesz elcsalhatja a választásokat? 
Aggasztó cikk jelent meg: A külföldi sajtó szerint Orbán átírta az 1956-os forradalom emlékét 
Toroczkai bedurvult: szerinte Magyar Péter a pokol legmélyebb bugyraiba kerül majd 
Orbán Viktor reformja elkezdődött: fontos pozíciót kapta meg Deutsch Tamás 
Nagyon kellemetlen: Deutsch Tamás ellen fordították a 2007-es nyilatkozatát 
Határon túli lelkészeknek vásárolt szolgálati autókat a magyar kormány 
Több mint tizenkét milliárd forint állami támogatást költött szállodákra a katolikus egyház 
Megdöbbentő dolgot mondott Győzike Mészárosról és Várkonyiról: nagyon szeretem az egész családot 
Több százezer háztartás érintett: így módosulnak a rezsicsökkentés szabályai 
Magyar Péter keményen odaszúrt Mészárosnak és Várkonyinak 
Szijjártó bepipult: A magyarok oroszpártiságáról beszéltek külföldön 
Érdekes adatok: nevetséges adót fizet Magyarország egyik legnagyobb akkumulátorgyára 
A csádi misszió helyett akár a börtönbüntetést is bevállalná egy magyar katona, akit nem engednek leszerelni 
Nézői bejelentés: felnyomták a médiahatóságnál a TV2-t 
2024-10-27. vasárnap
  Home   Impresszum   Kapcsolat   Facebook 2018-2024 Minden jog fenntartva ©  
Home   Impresszum   Kapcsolat   Facebook
2024-10-27. vasárnap
Itthon titkolják, de kiderült hány alatt térülne a Budapest-Belgrád vasút felújítás



Itthon titkolják, de kiderült: közel egy évezred alatt térülne meg a Budapest-Belgrád vasútfelújítás

A Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakasza kilométerenként 1,4 milliárd forinttal drágább, mint a szerbiai szakasz, és a beruházás hatása a vártnál jóval szerényebb lesz. Az Investigate Europe oknyomozó riportja szerint az átalakítás csak minimális, mindössze 10-12%-os teherforgalom-növekedést generál majd, ami évente 766 millió forint vámbevételt hozhat a magyar államnak. Az 750 milliárd forintos beruházási költség mellett így a megtérülési időszak elérheti a 979 évet. Azonban egyes korábbi számítások szerint a megtérülés akár 2400 év is lehetett volna.

Kevés hivatalos adat áll rendelkezésre

A projekt megtérüléséről hivatalos információk szinte alig állnak rendelkezésre, mivel a magyar parlament 10 évre titkosította a kínai hitelszerződés részleteit. Az idén október 15-én elindult projekt várhatóan 2025-re készül el. A finanszírozást az Eximbank kínai állami hiteléből biztosítják, a projekt lebonyolítását pedig a kínai-magyar vegyesvállalat, a Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. végzi, több közbeszerzés keretében.

Miért ilyen drága?

A magyar szakasz sokkal drágább, mint a szerb rész. A szerb közlekedési minisztériumtól kapott adatok szerint a szerb szakasz (183 km) költsége 610 milliárd forint, míg a magyar szakasz (160 km) 750 milliárd forintra rúg. A különbség mögött részben a magyarországi magasabb munkaerő- és anyagköltségek állhatnak, de ez nem magyarázza teljesen a kiugró 1,4 milliárdos kilométerenkénti ártöbbletet.

A megtérülési számítás nehézségei

A szerb forgalomnövekedési előrejelzések azt mutatják, hogy 2040-re mindössze 12%-kal növekedne a teherforgalom az új infrastruktúra révén, ami évente csupán egy-két tehervonattal növeli a forgalmat. Az ebből származó vámbevételek alapján jön ki a 979 éves megtérülési idő, amely azonban a beruházás esetleges költségnövekedése esetén tovább nőhet. Az Investigate Europe elemzői azonban arra is felhívják a figyelmet, hogy ez a kis többletbevételek fokozatos növekedésével valamelyest rövidülhetne, ám ennek ellenére is több száz évet jelentene.

Politikai és gazdasági indokok a háttérben

A projekt azért is került a kritikák kereszttüzébe, mert a magyar politikusok egy része szerint egy másik, Szabadkát, Szegedet és Kecskemétet is összekötő vonal fejlesztése gazdaságilag előnyösebb lett volna. Ezzel növelhető lenne a személyforgalom is, míg a Budapest-Belgrád útvonal elsősorban a kínai áruforgalmat segíti. A kínai beruházások a szerb és magyar kormány számára fontos politikai előnyöket is jelentenek, mivel kedvező hitelkereteket kínálnak, amelyek kevésbé szigorú feltételek mellett hozzáférhetők, mint az IMF vagy az EU hitelei.

Orbán Viktor miniszterelnök szerint a projekt elsődleges célja nem gazdasági megtérülés, hanem stratégiai előnyök biztosítása.
Ezt mindenki megfogja érezni: helyreállíthatatlan lehet a forint iránti bizalom
Nem akármit találtak Felcsúton: újabb házak és egy rejtélyes park került az Orbán családhoz
Megvan a mentők vizsgálatának végeredménye arról, hogy szivároghatott ki Magyar Péter esetlapja
Lázár János bejelentette: katolikus egyetemet építenek közel 300 milliárd forintból
17 ezer milliárdot fizethet Mészároséknak a 35 éves autópálya-koncesszió után az állam
Szentkirályi Alexandra bekeményít: reflektorokat fog ráirányítani a korrupcióra
Európa megmozdult: óriási kampány indult Orbán Viktor ellen
Már az osztrák közmédia is Magyar Péterrel foglalkozik
Kitört a Sulyok Tamás botrány: Úgy tűnik, megpróbálták törölni a kínos részeket a Wikipédia-oldaláról
Magyar Péter Deutschnak: a mai hazugságaid miatt feljelentelek
Hatalmas bakot lőtt Orbán Viktor - hibás volt a beszéd amit mondott
Tarol Magyar Péter legújabb videója
Botrány: A kínai sajtóban “Victor projekt” néven emlegetik a magyar giga-bizniszt
Döbbenetes külföldi reklámra bukkantak a hazai akkugyárakkal és a trieszti kikötővel kapcsolatban
Iszonyúan kínos: lebukott az állami média az M1 Híradóval
Bravúr: most írják ki a közbeszerzést, de három hónapja kész van amire kiírták...
A lakosságcsere most van! - olyan információk jöttek a magyar egyetemistákról ami hátborzongatóak...
Jön Magyar Péterék legnagyobb dobása: egy hónapon belül elindul
Nyugtalanító feltételezések kerültek elő: a Fidesz elcsalhatja a választásokat?
Aggasztó cikk jelent meg: A külföldi sajtó szerint Orbán átírta az 1956-os forradalom emlékét
Toroczkai bedurvult: szerinte Magyar Péter a pokol legmélyebb bugyraiba kerül majd
Orbán Viktor reformja elkezdődött: fontos pozíciót kapta meg Deutsch Tamás
Nagyon kellemetlen: Deutsch Tamás ellen fordították a 2007-es nyilatkozatát
Határon túli lelkészeknek vásárolt szolgálati autókat a magyar kormány
Több mint tizenkét milliárd forint állami támogatást költött szállodákra a katolikus egyház
Megdöbbentő dolgot mondott Győzike Mészárosról és Várkonyiról: nagyon szeretem az egész családot
Több százezer háztartás érintett: így módosulnak a rezsicsökkentés szabályai
Magyar Péter keményen odaszúrt Mészárosnak és Várkonyinak
Szijjártó bepipult: A magyarok oroszpártiságáról beszéltek külföldön
Érdekes adatok: nevetséges adót fizet Magyarország egyik legnagyobb akkumulátorgyára
A csádi misszió helyett akár a börtönbüntetést is bevállalná egy magyar katona, akit nem engednek leszerelni
Nézői bejelentés: felnyomták a médiahatóságnál a TV2-t
Egyelőre megbukott a Fidesz terve: Fejlemények Magyar Péter mentelmi jogával kapcsolatban
Tiltakozás tört ki a 2025 adóemelés ellen - súlyos eseményekhez vezethet
Kemény idők jöhetnek Orbán szerint - veszélyben a rezsicsökkentés és a 13. havi nyugdíj
Óriási botrány Orbán kormányülésén - nem akármit mondtak neki hangosbemondón
Kitört a botrány: a gazdáktól elvett földeket 17-szeres áron adják tovább a kínai autógyárnak
Mészáros cége felújította, átadta, majd két nap után olyan történt ami csak vicclapokban jelenhetne meg.....
Deutsch Tamás a Tisza Pártnak: "lehet pakolni, és elhúzni a csíkot"
Menczer Tamás egyre durvább tartalmakkal támadja Magyar Pétert
Botrány: emléktáblát kapott Orbán Balázs botrányos kijelentése, már kis is helyezték
Az Orbán-beszéd után elszabadult a pokol: a kormányszóvivő állt be a balhézók közé
Egy katonaruhás rendbontó próbálta megzavarni Magyar Péterék rendezvényét
„Ne nyúljon hozzám!” – előkerült egy videó az Orbán beszéde közben történt balhéról
Meglepő dolgot mondott Orbán: Brüsszelben azt mondták, miniszterelnök úr, húzzon el...
Valami megváltozott: Orbán Viktor egy felvételt tett közzé Magyar Péterről
Kiderült mennyi közpénzt utazgatott el Orbán és stábja az elmúlt másfél évben
Film készül Ákosról, 230 milliós állami támogatásból
Rengetegen vártak erre: Műsorra tűzte Ákos filmjét a közmédia
2024-10-27. vasárnap
Home   Impresszum   Kapcsolat   Facebook
2018-2024 Minden jog fenntartva ©