UGRÁS A KEZDŐLAPRA   LÁJKOLJ MINKET FACEBOOKON
Kivonták a 69 milliárdért vett M3 metrókocsikat, mert szétrohadnak!
Kivonták a forgalomból a felújított orosz metrószerelvények elsõként érkezett hat kocsiját. A padlólemezeket ugyanis gyakorlatilag felzabálta a rozsda. A 69 milliárdért beszerzett új szerelvényekkel nagyobb a baj, mint gondolták.

Az orosz metróüzlet körül is bábáskodó Kocsis István egykori BKV vezérigazgatót novemberben jogerõsen öt év börtönbüntetésre ítélte a Kúria hûtlen kezelés és más bûncselekmények okán. A terhére felróttakat a Magyar Villamos Mûvek (MVM) Zrt. vezérigazgatójaként követte el, de akadnak olyanok, akik szerint a hármas metró kocsibeszerzése is megérne egy rendõrségi nyomozást. Az olcsón beszerzett jármûvek elõször a késés, majd az ajtók problémás csukódása miatt kerültek be a hírekbe. (Tarlós IStván szerint fakockát tettek az ajtók közé, az akadályozta meg a záródást.) Ezt sikerült orvosolni, de a rozsdásodás egyre aggasztóbb méreteket ölt.

A kocsiszekrények szokatlan mértékû korróziójára már néhány hónappal a kocsik érkezése után felfigyeltek. Az ajtóküszöbnél megjelent rozsdafoltokat elõször 2017 májusában, az elsõ 15 kocsi beérkezése után jelezte a BKV az orosz gyártónak. A Metrowagonmash az elsõ 13 szerelvény (darabonként hat kocsival) leszállítása után közölte, hogy a gyártó megváltoztatta a technológiát, most már nem lehet gond. (Meg nem erõsített információk szerint a problémás elsõ 13 szerelvény kocsiszekrényei évek óta áztak a cég udvarán, miután korábbi megrendelõje visszamondta a szerzõdést. Ezért jelent meg ezeken hamarabb a rozsda.)

Késõbb azután találtak rozsdát és bemaródásokat a tetõfelületen is. Most pedig a padlóról derült ki, hogy felzabálta a rozsda. Mindezt a BKV új Igazgatóságának decemberi ülésén ismerte el a fõvárosi közlekedési cég egyik vezetõje, de szerinte felesleges a probléma kivizsgálásával független szakértõt megbízni, hiszen minek ahhoz külsõs szakértõ, amit maguk is tudnak. Érvelésüket az Igazgatóság is elfogadta és nem támogatta a független szakértõ bevonására vonatkozó javaslatot. Holott ennek eredményét késõbb érvként használhatták volna fel az orosz gyártó ellen indított perben.

Mindez két dolog miatt is különös. Egyrészt a BKV még tavaly október végén is tagadta, hogy a régi-új kocsik rozsdásodnának. Az Mfor erre vonatkozó kérdésére például azt válaszolták, hogy az általunk küldött fotókon látható rozsdafoltok csupán a lerakódó alagúti por okozta elszínezõdések és majd megpróbálják többet mosni a szerelvényeket. Ehhez képest Igazgatóság decemberi ülésén a BKV illetékes vezetõje úgy fogalmazott:



„a problémát letagadni tök felesleges, rozsdafoltok jelentek meg”.

Igaz, rögtön azt is hozzátette mintegy megnyugtatásul, hogy minden kocsin tud ennél tíz nagyobb problémát is, de ezzel együtt is fele annyi problémát generált eddig az orosz jármû, mint amennyit generáltak az Alstom szerelvények és a CAF-villamosok. Az ülésen következetesen beszerzésként emlegetett, a BKV és a városvezetés által korábban makacsul felújítottként emlegetett orosz metrók kétségtelenül számos korszerû megoldást vonultatnak fel, mint például a Hitachi-hajtás, Knorr-fék, de kocsiszekrény bizony nem Alstom, nem CAF és nem is Siemens gyártotta rozsdamentes szerkezet, hanem egy acél, amelyeken rozsda lesz és tízévente, akárki fogja üzemeltetni, valamit kell vele kezdeni.

De talán már elõbb is. Az ülésen ugyanis az is elhangzott, hogy a rozsdásodást, amirõl tudnak két és fél éve, most egy nagyobb jellegû probléma követte a metrók életében. A prototípus jármû padlójának megbontása után ugyanis azzal szembesültek, hogy oda a rozsda zabálni jár. Három évig se bírták.

A jármûveket az Mfor információi szerint a javításig nem engedik ki a forgalomba, mert félõ, hogy beszakad a padlójuk. Minderrõl a BKV-t is megkérdeztük, de egyelõre nem kaptunk választ. A cég vezetése mindenesetre azzal nyugtatgatta az Igazgatóságot, hogy a gyártónak a garanciaidõn belül meg kell javítania minden hibát, sõt ezzel nõ a jótállási idõ is. Ha pedig egy hiba miatt ki kell vonni egy jármûvet a forgalomból és a javítása két napnál tovább tart, akkor onnantól napi 23 ezer eurót kell fizetnie az orosz félnek kártérítésként.

A gond csupán az, hogy a Metrowagonmash nem fizet. Ezért indított pert a BKV. Márpedig az átadás óta tapasztaltak szerint joggal feltételezhetõ, hogy a gyártó által vállalt 25 éves élettartam, csak komoly ráfordítások és javítások árán lesz tartható.

A szerzõdés egyébként meglehetõsen körmönfontan fogalmaz. Az orosz Metrowagonmash ugyan 25 évet garantált, de a kocsiszekrények és az alvázak rozsdamentességére vonatkozó jótállás csak 10 évre szól. Míg a tervezési, valamint az anyag- és megmunkálási hibákra vonatkozó garancia csupán 36 hónap.

A vállalkozási szerzõdés értelmében a vállalkozói díj maximum 30 százalékát köteles megtéríteni a gyártó, de azt is csak akkor, ha az elõírt karbantartási rend betartása ellenére meghatározott szint alá csökken a forgalomba állítható szerelvények száma.

Karácsony Gergely fõpolgármester mindenesetre még jelöltként kijelentette, hogy a Metrowagonmash üzlet "inkább metrókocsi vásárlásnak" minõsül, mintsem felújításnak. Ami Karácsony szerint nem is lenne baj, ha a fõváros valóban új jármûveket vett volna, de olyan kocsikat vásárolt, amelyeket már Moszkvában sem sikerült eladni. Ráadásul a „felújítással megbízott cég nyilvánvalóan hibásan teljesítette a szerzõdésben foglaltakat, a fõvárosnak ezért nagyon komoly kötbérigénye lehet, amit érvényesíteni fog". Akkor azt is mondta, ha kell, beperli az orosz gyártót. Ez a kampányígéret részben már teljesült, részben beválthatatlan.

A BKV a korábbi kudarcba fulladt tárgyalások után ugyanis tavaly februárban beperelte az orosz céget. Azóta mindössze annyi történt, hogy az üggyel kapcsolatos iratokat a két állam közötti jogsegély keretében továbbították az illetékes orosz hatóságnak. A pereskedés beláthatatlan ideig húzódhat. A BKV egyébként hatmilliárd forintnak megfelelõ kötbért követel elsõsorban a késedelem miatt, vagyis a minõségi hibákból eredõ, nehezebben bizonyítható kár megtérítése helyett a könnyebben alátámasztható késedelemre fókuszált.

Karácsony Gergely immáron fõpolgármesterként természetesen tehet arra javaslatot a Fõvárosi Közgyûlésnek, hogy utasítsa a közlekedési céget egy újabb, ezúttal a hibás teljesítésre vonatkozó per indítására. Csakhogy a szerzõdésben szereplõ egyik kikötés szerint a kötbérek közül csak az egyiket – hibás teljesítés vagy késedelem - kérheti a megrendelõ. Késedelmi kötbér címén egyébként a 219 millió eurós vállalkozási díjnak maximum a 10 százalékát – árfolyamtól függõen 6,9 milliárdot – követelhetett volna a BKV. (A jármûállási kárátalány ezen felül kérhetõ és külön számítandó a többlet áramfogyasztás miatti kárigény is, a felújítás miatt azonban a szerelvények fogyasztása egyelõre nem mérhetõ a teljes vonalon, így kötbér sem számlázható emiatt.)

A hibás teljesítés ráadásul egy hosszadalmas bizonyítási eljárást von maga után szakértõk és ellenszakértõk bevonásával, amelynek vége beláthatatlan messzeségbe nyúlik. (Ebben a csatában lehetett volna segítség az elõzõ igazgatósági ülésen elvetett független szakértõi vizsgálat.) Az pedig nehezen elképzelhetõ, hogy a BKV peren kívül rá tudná bírni az orosz felet a minõségi kártérítés fizetésére, már az is szép eredmény lesz, ha a kért javításokat elvégzik. A szerzõdést egyébként a kocsik szállítását követõ 36 hónapon belül lehet felbontani meghatározott indokokkal. Az utolsó vagon 2018 májusában érkezett meg. Így néhány kocsi esetében még erre is lenne mód, bár túl sokra nem mennének vele, hiszen a többi Panda itt maradna.

Forrás: Mfor
Ez is érdekelhet:
                             
Ezek érdekelték olvasóinkat leginkább
Lasszóval is alig tudnak nézőt fogni a sokmilliárdos szilvásváradi lovasarénába
Változás jön a boltokban szerdától
Egy EU-s zászlót lógatott ki autója ablakából, feljelentették
Öntötte a milliárdokat a nagy cégekbe a kormány
2020 első félévében összesen több mint 43 milliárd forint támogatást utalt ki a kormány 14 nagy cégnek, derül ki a Külgazdasági és Külügyminisztérium adataiból. Ebben benne vannak a...
  
72 éves beteg édesapját rugdosta egy magyar férfi
A Tatabányai Járási Ügyészség vádiratot nyújtott be azzal a férfival szemben, aki megrúgta az édesapját, mert az a nemtetszését fejezte ki amiatt, hogy a fia az ebéden gúnyolódott A v...
  
Valami elkezdődött: Kirúgták a gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkárt
A friss Magyar Közlöny szerint kirúgták Szepesi Balázst, a gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkárt Pontosabban ma már fel is mentették Palkovics miniszter javaslatára Holna...
  
Döntés született az iskolakezdéssel kapcsolatban
Az ősszel akár egyedileg is dönthetnek majd arról, hogy melyik iskolákban lehet vagy nem lehet tanítás a járvány miatt Az Emberi Erőforrások Minisztériuma a Népszava érdeklődésére kö...
  
Hamis bútorokkal bizniszeltek - lecsapott a NAV
Különböző luxusmárkák márkajelzéseivel ellátott, vagyis a NAV értelmezésében "hamis" bútorokat voglaltak le pénzügyőrök egy Pest megyei családi házban A Facebookon közzétett besz...
  
Nagyjából 2000 év múlva meg is térül a Budapest-Belgrád vasútvonal
Megkezdődött a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának fejlesztése a kivitelezésre vonatkozó szerződés hatályba lépésével - közölte az Innovációs és Technológiai Min...
  
Összeomlott Pécsi Ildikó, állandó felügyelet alatt áll
A gyász maga alá temeti Pécsi Ildikót, akire a család éjjel nappal vigyáz. Szűcs Lajos az utolsó napokban nagyon beteg volt, sejteni lehetett, hogy feladja a szervezete a harcot. Valahol a...
  
Dömötör: 396 ezren töltötték ki a nemzeti konzultációt
A miniszterhelyettes a parlament rendkívüli ülésén azt mondta, nagy az érdeklődés a nemzeti konzultáció iránt, amely világos képet ad majd arról, melyek a magyarok által leginkább tám...
  
Államtitkár: Magyarország jobban teljesít, mint ez EU egésze
Rendkívüli ülést tartottak hétfőn a parlamentben, a napirend előtti felszólalások témája volt egyebek mellett a Balatoni nyaralás, a jogállamiság ellenőrzése, a Kaleta-ügy és az uni...
  
Simicskó: Nyugodt szívvel mondhatjuk, adhatunk tanácsot az Európai Unió döntéshozóinak és szabhatunk feltételeket is
“Nyugodt szívvel és szerényen mondhatjuk, adhatunk tanácsot az Európai Unió döntéshozóinak és szabhatunk bizonyos feltételeket is” - mondta Simicskó István az EU-büdzsé és az unió...
  
Szijjártó: A koronavírus okozta világjárvány újabb migrációs hullám kiindulásához vezet
A koronavírus okozta világjárvány újabb migrációs hullámok kiindulásához vezet, ezért az Európai Uniónak fontos feladata kell, hogy legyen a külső határok védelmének megerősítése,...
  
Matolcsy György: 2030-ig és tovább is sikeres maradhat Magyarország
Matolcsy György jegybankelnök szerint Magyarország a fejlesztő állam és a fejlődő piac okos együttműködésére építve "2030-ig és tovább" sikeres maradhat, a felzárkózáshoz egyre hat...
  
Padlóra kerültek az önkormányzatok: 200 milliárdos hitelkeretet ígért a kormány, de köddé vált a mentőcsomag
Csak banki hitelt vehetnek fel az önkormányzatok, ha megszorulnának a kieső iparűzési adó miatt. A 200 milliárd forintos kedvezményes hitelkeret eltűnését a költségvetésből a Népszava...
  
Szinte naponta zaklatták sze.uálisan négy gyermeküket a kerepesi szülők (videó)
Emberi ésszel felfoghatatlan szörnyűségeket kellett átélniük Kerepesen egy család gyermekeinek. A 6, 4, 3 és 2 éves gyerekeket napi szinten sze.uális cselekményekre kényszerítették a sz...
  
Novák Katalin: A vélemény és a szólás szabad
Szerdán megtartották az Európa cenzúrázatlanul című online konferenciát, amelyen Orbán Viktor miniszterelnök, Aleksandar Vucic szerb elnök és Janez Jansa szlovén miniszterelnök szólalt ...
  
Önkezével vetett véget életének az ellenzék egyik vezető politikusa
Legyen könnyű neki a föld A Hírklikk információi szerint Bogdán László, Cserdi polgármestere önkezüleg oltotta ki saját életét A portál beszámolója szerint: “Hiteles forrásból me...
  
Miért kapott milliárdokat egy német alkatrészgyártó cég a magyar kormánytól?
Összesen 14 cég kapott idén támogatást a kormánytól A legtöbb pénz egy német multi magyar leányvállalatához ment 2020 első félévében összesen több mint 43 milliárd forint támogat...
  
Az éjjel öngyilkos lett Bogdán László, Cserdi polgármestere
A Hírklikk információi szerint ma éjjel elhunyt Bogdán László, Cserdi polgármestere. A portál szerint élete 47 évében önkezével vetett véget életének. Bogdán szegény sorsú roma ...
  
Elkezdődött az önkéntes tartalékosok képzése Várpalotán
Alaki mozdulatokkal, katonai vezényszavakkal, egészségügyi oktatással folytatódik az MH 6 Sipos Gyula Területvédelmi Ezred, 31 Draganits Ferenc Területvédelmi Zászlóalj speciális önként...
  
Orbán fellélegezhet - mégsem Ő lesz a legfőbb témája az EU-csúcsértekezletnek
Úgy tűnik, nem az lesz a legfőbb gondja a júliusi EU-csúcsértekezlet résztvevőinek, hogy a magyar kormányfő parlamenti támogatással akarja megfúrni a pénzfizetés jogállamisági követe...
  
Több millió liter üzemanyagot áraszthat a tengerbe a lángoló amerikai hadihajó
Második napja tombolnak a lángok a San Diegó-i flottatámaszponton kigyulladt amerikai hadihajón, és a tűz a hatóságok szerint környezeti katasztrófával fenyeget, ha a lángok elérik a haj...
  
Mégsem pattan vissza a magyar gazdaság
Közel 10 százalékkal csökkenhetett a GDP a második negyedévben a Pénzügyminisztérium szerint Varga Mihály pénzügyminiszter a Facebook-oldalán tette közzé, hogy a Pénzügyminisztérium ...
  
Áder már alá is írta az adószigorításról szóló törvényt
Elrendelte a központi költségvetés megalapozásáról szóló törvény kihirdetését Áder János köztársasági elnök hétfőn, írta az MTI Az Országgyűlés július 3-án fogadta el a köz...
  
Politikai hisztériának nevezték a több ezres magyar tüntetést
A tatai Öreg-tó partjára tervezett luxusszálloda beruházója „teljes mértékben értetlenül áll” a beruházás körül kialakult „politikai szándék által vezérelt hisztériához” ...
  
Bonyolult utazási szabályok jönnek
Kedden éjfél után lépnek életbe azok a beutazási korlátozások Magyarországon, amelyeket a kormány rendelt el a koronavírus-járvány második hullámának elkerülésére A megjelent rendel...
  
Betelt a pohár - lemondott a PDSZ elnöke
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének vezetője azonnali hatállyal távozott a kormánykritikus szakszervezet éléről A mai napon, hosszas átgondolás után, bejelentettem lemondásom...
  
Valami történik: Magyar többségi tulajdonba kerülhet a Tesco
A Magyar Nemzet keddi cikke szerint csomagban, de külön-külön is eladná a leánycégeket a multivállalat Hétfőn írtuk meg – a Napihu alapján –, hogy a londoni tőzsde elemzői szerint Ma...
  
Hamarabb indított buszok, lemondott utak - káosz az utazási irodáknál
Az utazni vágyók és a szervezők is keresik a megoldást, hogy kikerüljék a koronavírus külföldi terjedése miatt szerdától érvénybe lépő szigorításokat, de sokan inkább lemondják az...
  
Magyar adományokat szállított Bagdadba a Ferihegyen landolt katonai repülőgép
Magyar cégek adományait szállította Bagdadba az a katonai repülőgép, amely a napokban kétszer is megfordult Budapesten Errefelé eléggé ritka katonai szállítógép érkezett a napokban ké...
  
Villámgyorsan elkezdték a 700 milliárdos Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztése
Az építkezés iratait tíz évre titkosították korábban Megkezdődött a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának fejlesztése a kivitelezésre vonatkozó szerződés hatályba l...
  
FÜGGETLEN NEMZET
COPYRIGHT © 2020. minden jog fenntartva - Impresszum
Kivonták a 69 milliárdért vett M3 metrókocsikat, mert szétrohadnak!
Kivonták a forgalomból a felújított orosz metrószerelvények elsõként érkezett hat kocsiját. A padlólemezeket ugyanis gyakorlatilag felzabálta a rozsda. A 69 milliárdért beszerzett új szerelvényekkel nagyobb a baj, mint gondolták.

Az orosz metróüzlet körül is bábáskodó Kocsis István egykori BKV vezérigazgatót novemberben jogerõsen öt év börtönbüntetésre ítélte a Kúria hûtlen kezelés és más bûncselekmények okán. A terhére felróttakat a Magyar Villamos Mûvek (MVM) Zrt. vezérigazgatójaként követte el, de akadnak olyanok, akik szerint a hármas metró kocsibeszerzése is megérne egy rendõrségi nyomozást. Az olcsón beszerzett jármûvek elõször a késés, majd az ajtók problémás csukódása miatt kerültek be a hírekbe. (Tarlós IStván szerint fakockát tettek az ajtók közé, az akadályozta meg a záródást.) Ezt sikerült orvosolni, de a rozsdásodás egyre aggasztóbb méreteket ölt.

A kocsiszekrények szokatlan mértékû korróziójára már néhány hónappal a kocsik érkezése után felfigyeltek. Az ajtóküszöbnél megjelent rozsdafoltokat elõször 2017 májusában, az elsõ 15 kocsi beérkezése után jelezte a BKV az orosz gyártónak. A Metrowagonmash az elsõ 13 szerelvény (darabonként hat kocsival) leszállítása után közölte, hogy a gyártó megváltoztatta a technológiát, most már nem lehet gond. (Meg nem erõsített információk szerint a problémás elsõ 13 szerelvény kocsiszekrényei évek óta áztak a cég udvarán, miután korábbi megrendelõje visszamondta a szerzõdést. Ezért jelent meg ezeken hamarabb a rozsda.)

Késõbb azután találtak rozsdát és bemaródásokat a tetõfelületen is. Most pedig a padlóról derült ki, hogy felzabálta a rozsda. Mindezt a BKV új Igazgatóságának decemberi ülésén ismerte el a fõvárosi közlekedési cég egyik vezetõje, de szerinte felesleges a probléma kivizsgálásával független szakértõt megbízni, hiszen minek ahhoz külsõs szakértõ, amit maguk is tudnak. Érvelésüket az Igazgatóság is elfogadta és nem támogatta a független szakértõ bevonására vonatkozó javaslatot. Holott ennek eredményét késõbb érvként használhatták volna fel az orosz gyártó ellen indított perben.

Mindez két dolog miatt is különös. Egyrészt a BKV még tavaly október végén is tagadta, hogy a régi-új kocsik rozsdásodnának. Az Mfor erre vonatkozó kérdésére például azt válaszolták, hogy az általunk küldött fotókon látható rozsdafoltok csupán a lerakódó alagúti por okozta elszínezõdések és majd megpróbálják többet mosni a szerelvényeket. Ehhez képest Igazgatóság decemberi ülésén a BKV illetékes vezetõje úgy fogalmazott:



„a problémát letagadni tök felesleges, rozsdafoltok jelentek meg”.

Igaz, rögtön azt is hozzátette mintegy megnyugtatásul, hogy minden kocsin tud ennél tíz nagyobb problémát is, de ezzel együtt is fele annyi problémát generált eddig az orosz jármû, mint amennyit generáltak az Alstom szerelvények és a CAF-villamosok. Az ülésen következetesen beszerzésként emlegetett, a BKV és a városvezetés által korábban makacsul felújítottként emlegetett orosz metrók kétségtelenül számos korszerû megoldást vonultatnak fel, mint például a Hitachi-hajtás, Knorr-fék, de kocsiszekrény bizony nem Alstom, nem CAF és nem is Siemens gyártotta rozsdamentes szerkezet, hanem egy acél, amelyeken rozsda lesz és tízévente, akárki fogja üzemeltetni, valamit kell vele kezdeni.

De talán már elõbb is. Az ülésen ugyanis az is elhangzott, hogy a rozsdásodást, amirõl tudnak két és fél éve, most egy nagyobb jellegû probléma követte a metrók életében. A prototípus jármû padlójának megbontása után ugyanis azzal szembesültek, hogy oda a rozsda zabálni jár. Három évig se bírták.

A jármûveket az Mfor információi szerint a javításig nem engedik ki a forgalomba, mert félõ, hogy beszakad a padlójuk. Minderrõl a BKV-t is megkérdeztük, de egyelõre nem kaptunk választ. A cég vezetése mindenesetre azzal nyugtatgatta az Igazgatóságot, hogy a gyártónak a garanciaidõn belül meg kell javítania minden hibát, sõt ezzel nõ a jótállási idõ is. Ha pedig egy hiba miatt ki kell vonni egy jármûvet a forgalomból és a javítása két napnál tovább tart, akkor onnantól napi 23 ezer eurót kell fizetnie az orosz félnek kártérítésként.

A gond csupán az, hogy a Metrowagonmash nem fizet. Ezért indított pert a BKV. Márpedig az átadás óta tapasztaltak szerint joggal feltételezhetõ, hogy a gyártó által vállalt 25 éves élettartam, csak komoly ráfordítások és javítások árán lesz tartható.

A szerzõdés egyébként meglehetõsen körmönfontan fogalmaz. Az orosz Metrowagonmash ugyan 25 évet garantált, de a kocsiszekrények és az alvázak rozsdamentességére vonatkozó jótállás csak 10 évre szól. Míg a tervezési, valamint az anyag- és megmunkálási hibákra vonatkozó garancia csupán 36 hónap.

A vállalkozási szerzõdés értelmében a vállalkozói díj maximum 30 százalékát köteles megtéríteni a gyártó, de azt is csak akkor, ha az elõírt karbantartási rend betartása ellenére meghatározott szint alá csökken a forgalomba állítható szerelvények száma.

Karácsony Gergely fõpolgármester mindenesetre még jelöltként kijelentette, hogy a Metrowagonmash üzlet "inkább metrókocsi vásárlásnak" minõsül, mintsem felújításnak. Ami Karácsony szerint nem is lenne baj, ha a fõváros valóban új jármûveket vett volna, de olyan kocsikat vásárolt, amelyeket már Moszkvában sem sikerült eladni. Ráadásul a „felújítással megbízott cég nyilvánvalóan hibásan teljesítette a szerzõdésben foglaltakat, a fõvárosnak ezért nagyon komoly kötbérigénye lehet, amit érvényesíteni fog". Akkor azt is mondta, ha kell, beperli az orosz gyártót. Ez a kampányígéret részben már teljesült, részben beválthatatlan.

A BKV a korábbi kudarcba fulladt tárgyalások után ugyanis tavaly februárban beperelte az orosz céget. Azóta mindössze annyi történt, hogy az üggyel kapcsolatos iratokat a két állam közötti jogsegély keretében továbbították az illetékes orosz hatóságnak. A pereskedés beláthatatlan ideig húzódhat. A BKV egyébként hatmilliárd forintnak megfelelõ kötbért követel elsõsorban a késedelem miatt, vagyis a minõségi hibákból eredõ, nehezebben bizonyítható kár megtérítése helyett a könnyebben alátámasztható késedelemre fókuszált.

Karácsony Gergely immáron fõpolgármesterként természetesen tehet arra javaslatot a Fõvárosi Közgyûlésnek, hogy utasítsa a közlekedési céget egy újabb, ezúttal a hibás teljesítésre vonatkozó per indítására. Csakhogy a szerzõdésben szereplõ egyik kikötés szerint a kötbérek közül csak az egyiket – hibás teljesítés vagy késedelem - kérheti a megrendelõ. Késedelmi kötbér címén egyébként a 219 millió eurós vállalkozási díjnak maximum a 10 százalékát – árfolyamtól függõen 6,9 milliárdot – követelhetett volna a BKV. (A jármûállási kárátalány ezen felül kérhetõ és külön számítandó a többlet áramfogyasztás miatti kárigény is, a felújítás miatt azonban a szerelvények fogyasztása egyelõre nem mérhetõ a teljes vonalon, így kötbér sem számlázható emiatt.)

A hibás teljesítés ráadásul egy hosszadalmas bizonyítási eljárást von maga után szakértõk és ellenszakértõk bevonásával, amelynek vége beláthatatlan messzeségbe nyúlik. (Ebben a csatában lehetett volna segítség az elõzõ igazgatósági ülésen elvetett független szakértõi vizsgálat.) Az pedig nehezen elképzelhetõ, hogy a BKV peren kívül rá tudná bírni az orosz felet a minõségi kártérítés fizetésére, már az is szép eredmény lesz, ha a kért javításokat elvégzik. A szerzõdést egyébként a kocsik szállítását követõ 36 hónapon belül lehet felbontani meghatározott indokokkal. Az utolsó vagon 2018 májusában érkezett meg. Így néhány kocsi esetében még erre is lenne mód, bár túl sokra nem mennének vele, hiszen a többi Panda itt maradna.

Forrás: Mfor
Lasszóval is alig tudnak nézőt fogni a sokmilliárdos szilvásváradi lovasarénába
Változás jön a boltokban szerdától
Egy EU-s zászlót lógatott ki autója ablakából, feljelentették
Elég volt! - beszólt a kormánynak Majka
Öntötte a milliárdokat a nagy cégekbe a kormány
72 éves beteg édesapját rugdosta egy magyar férfi
Valami elkezdődött: Kirúgták a gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkárt
Döntés született az iskolakezdéssel kapcsolatban
Hamis bútorokkal bizniszeltek - lecsapott a NAV
Nagyjából 2000 év múlva meg is térül a Budapest-Belgrád vasútvonal
Összeomlott Pécsi Ildikó, állandó felügyelet alatt áll
Dömötör: 396 ezren töltötték ki a nemzeti konzultációt
Államtitkár: Magyarország jobban teljesít, mint ez EU egésze
Simicskó: Nyugodt szívvel mondhatjuk, adhatunk tanácsot az Európai Unió döntéshozóinak és szabhatunk feltételeket is
Szijjártó: A koronavírus okozta világjárvány újabb migrációs hullám kiindulásához vezet
Matolcsy György: 2030-ig és tovább is sikeres maradhat Magyarország
Padlóra kerültek az önkormányzatok: 200 milliárdos hitelkeretet ígért a kormány, de köddé vált a mentőcsomag
Szinte naponta zaklatták sze.uálisan négy gyermeküket a kerepesi szülők (videó)
Novák Katalin: A vélemény és a szólás szabad
Önkezével vetett véget életének az ellenzék egyik vezető politikusa
Miért kapott milliárdokat egy német alkatrészgyártó cég a magyar kormánytól?
Az éjjel öngyilkos lett Bogdán László, Cserdi polgármestere
Elkezdődött az önkéntes tartalékosok képzése Várpalotán
Orbán fellélegezhet - mégsem Ő lesz a legfőbb témája az EU-csúcsértekezletnek
Több millió liter üzemanyagot áraszthat a tengerbe a lángoló amerikai hadihajó
Mégsem pattan vissza a magyar gazdaság
Áder már alá is írta az adószigorításról szóló törvényt
Politikai hisztériának nevezték a több ezres magyar tüntetést
Bonyolult utazási szabályok jönnek
Betelt a pohár - lemondott a PDSZ elnöke
Valami történik: Magyar többségi tulajdonba kerülhet a Tesco
Hamarabb indított buszok, lemondott utak - káosz az utazási irodáknál
Magyar adományokat szállított Bagdadba a Ferihegyen landolt katonai repülőgép
Villámgyorsan elkezdték a 700 milliárdos Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztése
Gulyás Gergely: megvizsgálják történt-e mulasztás Kaleta ügyben
Franciaországban 2830 milliárd forintot költenek az egészségügyi dolgozók béremelésére
Aprópénzzel tiszteleg a veszélyhelyzetben helyt álló hősök előtt a kormány
Formálisan megszűnt a Fidesz kétharmada
A WHO elárulta mire számít járvány ügyben
Simicskó: adhatunk tanácsot az Európai Unió döntéshozóinak és szabhatunk bizonyos feltételeket is
Egy EU-s zászlót lógatott ki autója ablakából, feljelentették
Maruzsa szerint ismét fel kell készülni a digitális oktatásra
Változás jön a boltokban szerdától
Elmaradt bérek és demonstráció - valamit ideje lenne lépnie a kormánynak
Görögország az úti cél? - nem jó ötlet
DE MIÉRT? - Kamionban vizsgálják a betegeket Szegeden
FÜGGETLEN NEMZET
COPYRIGHT © 2020. minden jog fenntartva - Impresszum