UGRÁS A KEZDŐLAPRA   LÁJKOLJ MINKET FACEBOOKON
Minusz 6 milliárd: Innen kell kihúzni Tarlósék elfuserált projektjét! 
Alacsonyan szállnak a milliárdok a BKK elvetélt e-jegyrendszerével kapcsolatban. A fõvárosi cég úgy tájékoztatott minket, hogy összesen 7,4 milliárd forintot fizetett ki a sohasem mûködõ rendszerért a német Scheidt & Bachmann-nak (S&B) – amelynek szerzõdését egy éve mondta fel – az addig elvégzett kivitelezési és üzemeltetési munkák után.

Ez azonban nem a teljes összeg. A fõvárosi közgyûlés a BKK tájékoztatása alapján idén tavasszal olyan elõterjesztést fogadott el, amiben 8,8 milliárd forintos összeg szerepelt. Az eltérés oka az, hogy az S&B-vel kötött szerzõdés mellett egyéb költségekre 1,4 milliárd forintot fizettek ki. Ezen kívül még 99 millió forint elszámolása volt függõben.

A felmondást követõ elszámolás kapcsán talán a legérdekesebb, hogy 1,6 milliárd forintot üzemeltetésre fizettek ki – egy soha nem mûködõ rendszerért. A felmondást követõ elõterjesztésben Dabóczy Kálmán azóta menesztetett BKK-vezérigazgató és Szegvári Péter igazgatósági elnök által írt levél az tartalmazta, hogy ez a tényleg furán hangzó eset azért fordulhatott elõ, mert még Vitézy Dávid vezetésével a BKK így írta alá az S&B-vel a szerzõdést.

Vitézy Dávid azonban már korábban is jelezte, hogy a fõ problémát a távozása utáni BKK-vezetés idézte elõ. Cikkünkre reagálva elmondta, hogy az a szerzõdésmódosítás, mely lehetõvé tette a vállalkozónak, hogy nem igazoltan mûködõképes, nem tesztelt eszközökért is számlázzon, 2015 nyarán született, Dabóczi Kálmán akkori vezérigazgató írta alá. Ennek a módosításnak lett az eredménye, hogy végül a BKK milliárdokat fizetett ki mûködõ rendszer nélkül. Többek között ez, az igen kétséges körülmények között született dokumentum is vezethetett ahhoz, hogy Tarlós István korábbi fõpolgármester büntetõfeljelentést is tett az ügyben.

Így viszont a vállalkozó úgy jutott tehát bevételhez, hogy nem kellett érte sok mindent csinálnia.

Tarlós István akkori fõpolgármester azzal próbálta a csúfos bukást menteni, hogy folyamatosan azt kommunikálta, az eszközök megmaradnak, azokat a késõbbiekben is fel lehet használni. Az említett tavaszi elõterjesztésben is az szerepelt, hogy elkészültek beléptetõkapuk a Deák Ferenc téren és a Boráros téri HÉV-állomáson, illetve 29 buszt is felszereltek a jegykezelõkkel. Ez is csúsztatás volt azonban:

a tesztelésre használt beléptetõkapuk és jegykezelõk sosem kerültek a BKK tulajdonába, a kivitelezõ S&B várhatóan a napokban leszereli a tesztelésre használt eszközöket.

A szerzõdés értelmében hét részre osztották a projektet, ebbõl a nulladik az elõleg volt, ezt követõen a harmadikig sikerült eljutni a szerzõdés felmondásáig. A fázisok az alábbi tevékenységet tartalmazták:

A nulladik fázisban körülbelül 630 millió forintért a rendszertervek készültek el – ezek más cég eszközeivel már jó eséllyel nem használhatók.

Az elsõ fázisban két szerverközpontot telepítettek nagyjából 2,9 milliárd forintért. Ezek feltehetõen a továbbiakban is használhatók, az árazás azonban túlzottnak tûnik, bár részletek nem ismertek a szerverekrõl.

A második fázisban körülbelül 800 millió forintot fizettek a jegypénztárakban használt szoftverekért – kérdés, ezekbõl lehet-e bármit használni a késõbbiekben. Ezen kívül ebben voltak hordozható jegyértékesítõk is, de nem tudni, mennyi.

A harmadik fázisban újabb szoftverekért fizettek, nagyjából 600 millió forintot. A szoftverekrõl annyit tudni, hogy a CCS, CRM, BCHS és FareGo nevûek készültek el – az utóbbi az S&B rendszere, ezt a szoftvert más rendszerekkel jó eséllyel nem lehet használni.

Néhány kétségesen integrálható szoftveren kívül csupán két szerver maradt a felmondott e-jegy szerzõdés után a BKK-nál. Mindezt úgy, hogy az eredetileg 28,4 milliárdos, ötéves üzemeltetést tartalmazó szerzõdésbõl 7,4 milliárdot kifizettek.

Tarlós István az e-jegyrendszer bedõlése után már 2020 végére mûködõ e-jegyrendszert ígért, de helyette a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. bevezetett egy okostelefonos, elég bonyolult applikációt, amit aztán e-jegyként próbáltak tálalni. Ez azonban messze nem az, amirõl szó volt. Pedig még idén áprilisban is 2020 végi határidõt emlegetett a korábbi fõpolgármester.

A belügyminiszterrel ünnepélyesen aláírt megállapodást a fõvárosi közgyûlés 2019. március 27-én fogadta el. Ez egy csupán négyoldalas megállapodás, amiben az Elektra, AFC, Rigó nevek után Fõvárosi Integrált Viteldíjbeszedési Elektronikus Rendszerre (FVR) nevezték át a projektet. Ebben csak annyi szerepel, hogy papírmentesen is meg lehessen venni a BKK jegyeit. Magyarán le is tett a fõváros egy valódi elektronikus jegyrendszerrõl. Ez abban lenne más, hogy minden jegyet elektronikusan kellene kezelni minden jármûvön. Így Tarlósék terve szerint volna maradt volna a papírjegy, a mechanikus lyukasztók, és emellett mobilon is elérhetõvé tették volna az összes jegyet.

Azóta pedig nem került a közgyûlés elé újabb javaslat, a BKK szerzõdései között sem találtunk újabbat.

Így az új városvezetés nem is nulláról, hanem mínusz 6 milliárdról kezdheti a munkát,

hiszen az elõzõ bedõlt projekt hiteleit is ki kell fizetni. Ennyit használt fel ugyanis a fõváros az e-jegyrendszer kiépítésére felvett EBRD-hitelbõl. A 2019-es BKK-s üzleti tervben 1,34 milliárd forintot terveztek be az EBRD-hitel törlesztésére. Azzal is adós maradt a Tarlós-féle városvezetés, hogy lezárja a hitelszerzõdést az EBRD-vel.

Az új fõvárosi vezetés számára a kiutat az jelentheti, ha a BKK csatlakozik az országos rendszerhez. A magyar államnak ugyanis van egy bár igen lassan fejlesztett, de alapvetõen jól kitalált projektje. Ez a NEJP kódnevû kezdeményezés a MÁV és a Volánbusz jegyrendeszereinek digitalizálását és egységesítését tûzte ki célul. Ehhez jelentette be a csatlakozást Tarlós István. De errõl sem született még megállapodás. Ráadásul a fentiek miatt nincsenek is meg azok az eszközök – a beléptetõkapuk és a jegykezelõk – amiket ebbe a rendszerbe integrálni lehetne.

Számos olyan probléma is van, amit alapos tervezéssel meg kellene oldani, ha a budapesti jegyrendszert integrálni szeretnék a NEJP rendszerbe. A fõvárosi tömegközlekedés ugyanis teljesen más dimenzió, mint a helyközi buszok vagy vonatok: egy kalauz esetében, ha lassabb az internet, leterhelt a szerver, néhány másodperc csúszás nem okoz gondot a jegyek ellenõrzésekor, ezért nem is kell ilyesmivel foglalkozni. A metrók esetében azonban pont az a kihívás, hogy a másodperc tört része alatt kell rengeteg utas adatát élõben ellenõrizni, és kiadni az utasítást a kapuk nyitására.

Tarlós István ezek alapján tehát duplán blöffölt, amikor 2020 végére mûködõ e-jegyrendszer ígért Budapesten. A jelek szerint elképzelése sem volt a fõvárosnak és a BKK-nak, hogy honnan lesznek beengedõ kapui. Ezek költsége tízmilliárdos nagyságrendû. Egy ilyen tender kiírása és a leszerzõdés közel fél év, de a gyártás és szállítás is legalább fél-egy év. A felszerelés sem kis feladat, mert áram- és internetcsatlakozást kell kialakítani, és a tervezett 794 beléptetõkapu telepítése is több hónapot vesz igénybe. Így nulláról kezdve legalább két év ez a munka.

A másik, hogy nincsen a fõvárosnak és a BKK-nak élõ szerzõdése arra, hogy ki és hogyan fogja az e-jegyrendszert üzemeltetni. Ehhez ki kellene dolgozni a tarifát, a beszedési módokat, és számos olyan technikai részletet, hogy mely kártyával lehet fizetni és azonosítani a felhasználókat, vagy hogy éppen mely adatbázisból lehet a diák- vagy nyugdíjaskedvezményt ellenõrizni. Ebbõl számos kérdésre biztosan ad megoldást a NEJP, de összetett informatikai fejlesztés kell ahhoz, hogy ez a rendszer a BKK rendszereivel probléma nélkül együtt tudjon mûködni. Szerzõdés nélkül pedig nehéz elképzelni, hogy informatikai fejlesztésekbe bele lehet vágni. Ráadásul ez is legalább 1-1,5 éves folyamat a szakértõk szerint.

Forrás: G7

Ez is érdekelhet:
                             
Ezek érdekelték olvasóinkat leginkább
Meghalt a teniszező, aki Rogánné esküvője után szenvedett súlyos balesetet
Ajándékot helyeztek el Tiborcz István balatoni nyaralója előtt
Gulyás szerint egyelőre Brüsszel miatt nem kaphatnak béremelést a postások
154 millióért röpködött Szijjártó januártól júliusig a világban
Január és július 1. között 50 alkalommal ült fel Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter valamilyen repülőre, vagyis a 3 milliónál is több átlagárat figyelembe véve, 154 ...
  
Német lap: Fegyvereket vesz Orbán a németektől, hogy így vegye meg a hallgatásukat
Csak tavaly rekordösszegért, 1,8 milliárd euró értékben szállított Németország fegyvereket és harci-katonai felszereléseket hazánknak, s ezzel Magyarország a németek az egyik legnagyob...
  
Emmi: Szoptatást Támogató Nemzeti Bizottság alakul
A szoptatásbarát társadalom létrejöttének elősegítésére szeptember elején Szoptatást Támogató Nemzeti Bizottság alakul az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) kezdeményezésére....
  
Ujhelyi szerint Orbán Viktor hazudott
Csatlakozzon Magyarország az európai egészségügyi unióhoz, továbbá a kormány hozza nyilvánosságra a magyar egészségügyről készülő átfogó tanulmányt és vitassa azt meg szakmai sze...
  
Öngyilkos lett Bács-Kiskun megye volt főügyésze, aki a Simonka-ügyön és a Boldog-ügyön is dolgozott
Vasárnap hajnalban öngyilkos lett Nánási László, Bács-Kiskun megye volt főügyésze – írta a HírKlikk. A hírt a Pesti Srácoknak és a kecskeméti hiros.hu-nak is megerősítették. Nán...
  
Elképesztő videó: 6 percig emberkedett, majd ki akarta tépni a kamerát és fenyegetőzött a BMW-s Székesfehérváron
Előre jeleznénk, hogy ezúttal egy olyan olvasói történetet, videót mutatunk be nektek, amit megnézve garantáltan felszökik a vérnyomásotok. Az esemény Székesfehérváron történt 30-á...
  
Víruspánik tört ki a szegedi vonatpótló buszon
Három ember szállt fel Hódmezővásárhelyen az egyik, Szegedre tartó vonatpótló buszra, akikről kiderült, hogy hatósági karanténban kellene lenniük A járművet azonnal körülvették a r...
  
Megható nekrológ jelent meg az elhunyt Bogdán Lászlóról
A július 14-én elhunyt Bogdán Lászlóról, Cserdi polgármesteréről írt nekrológot a The Economist, brit hírmagazin. A Mese egy faluról című Bogdánról szóló megemlékezésben a The Ec...
  
Hárman vakultak meg a budaörsi horrorklinikán
Három ember végleg elveszítette a látását azok közül, akiknek a szürkehályog-műtétjét a Budaörsi Egészségügyi Központban végezték el – tudta meg a Ripost Mint arról korábban be...
  
Gyilkos öngyilkosság Kelenföldön: Egy babakocsit toló anyukára zuhant rá János
Hátborzongató részleteket tudott meg a Blikk a pénteken, Kelenföldön történt felfoghatatlan tragédiáról. Mint ismeretes, a Hadak útján lévő egyik 14 emeletes társasház legfelső emel...
  
Magyarország kamat nélkül hitelt ad Kenyának
Az erről szóló megállapodás a csütörtök éjszakai Magyar Közlönyben jelent meg Már megszületett a két ország közti szerződés a kötött segélyhitelről, a nulla százalékos kamattal...
  
Migránsokat fogott a magyar rendőrség
A pogányi reptérnél állították meg a rendőrök a migránsokat szállító személygépkocsit A rendőrök július 31-én 17 óra 55 perckor egy lengyel honosságú személyautót, illetve anna...
  
Pénzügyminiszter: Európa élvonalában van a magyar gazdasági növekedés
Megjelent 7,3 milliárd forintos keretösszeggel a hazai zöld gazdaság kapacitásainak fejlesztését támogató felhívás. A pályázatok 2020. augusztus 31-től nyújthatók be - tájékoztatta V...
  
Szívszorító részletek a babakocsis tragédiáról
A kelenföldi 15 emeletes panelházat most a csend és a gyász lengi körbe Mint korábban megírtuk, kiugrott egy férfi egy XI kerületi bérházból, s egy babakocsit toló anyára esett Mindkette...
  
Szlávik főorvos szerint sokkal több a napi fertőzött, mint amennyit közzétesznek
A vakcina kifejlesztéséig csak a már megszokott módon lehet védekezni a koronavírus-fertőzés ellen: maszkhasználat, kézfertőtlenítés, távolságtartás és a külföldről hazatérők ell...
  
Egy magyar kisnyugdíjas százmilliós követelése döntheti be az újpesti fociklubot
A lila-fehér klub elleni végrehajtást a bíróság 16,5 millió forint miatt rendelte el Információink szerint azonban a háttérben sokkal nagyobb összegekről van szó, melyek könnyen bedönt...
  
Meglepő bejelentést tett a győri Audi – 6 milliárd euróról van szó
A cégközlönyben megjelent adatok szerint 6 milliárd euróval csökkenti az Audi Hungária Zrt az alaptőkéjét A társaság az okot nem részletezi, de a lépés meglepőnek tűnik Igaz, tavassza...
  
Csak annyira futja a nyugdíjból idén, mint 2010-ben
Az átlagfizetésből élők életszínvonala sokat javult az elmúlt 10 évben, ellenben a minimálbér vásárlóereje vajmi keveset változott, az inflációhoz kötött nyugdíjemelés pedig láth...
  
A járvány ellenére is megrendezésre kerül az idei Kurultaj, amit 400 millióval támogatott a kormány
Elmarad a Kárpátia koncertje, nem lesznek esti és éjszakai táncházak sem, de megtartják a Kurultaj – Magyar Törzsi Gyűlést, ami a hun és türk tudatú népek legnagyobb közös hagyomány...
  
Orbán Viktor nem ért egyet Matolcsy Györggyel - színjáték vagy botrány?
Mást gondol a magyar egészségügy helyzetéről a magyar miniszterelnök, és mást mutat az MNB jelentése Az egészségügyről folyamatos a vita Magyarországon, az ellenzék rendszeresen támad...
  
Ukrajna a vörös zónába sorolta Magyarországot
Az adatokat hetente felülvizsgálják Változtatott az ukrán kormányzat az európai gyakorlathoz igazodva a külföldi országok vörös, illetve zöld besorolásán is, emiatt augusztus 1-jétől...
  
Mindig megjelenik itt valaki, aki el akarja venni a Balaton-partot
A PRO-MOT Kft-ben korábban érdekelt volt Mészáros Lőrinc és Tiborcz István is Most a cég többségi tulajdonosa az Indotek Group, amelyet a 10 leggazdagabb magyar, Jellinek Dániel vezet 2013-...
  
Kalifornia lángol: ezreket kellett evakuálni
Több mint ezer tűzoltó próbálja megfékezni a kaliforniai bozóttüzeket Nyolcezer embert ki kellett költöztetni otthonából Kaliforniában gyorsan terjedő bozóttüzek miatt - adták hírül...
  
A magyarok közel kétharmada még mindig uniópárti
Az ellenzéki szimpatizánsok elsöprő többsége az uniós tagság mellett van, míg a fideszeseknél ez az arány jóval rosszabb Az elmúlt tíz év Brüsszel-ellenes kormányzati retorikája elle...
  
Magyar polgármester: Bizonyos vállalkozókkal szemben védtelenek vagyunk
Balassa Balázs szerint egyes folyamatokat településvezetőként sem tudnak megállítani, a közvélemény figyelmét azonban szeretnék ráirányítani a veszélyekre Július 22-én lemondott tisz...
  
Valami történik: Orbán 5 milliárddal bővíti a közmunka keretét
A péntek esti Magyar Közlönyben jelent meg az a kormányhatározat, amivel a kormány „rögzíti, hogy mindenki számára, aki ezt igényli, a közfoglalkoztatás keretében munkalehetőséget bi...
  
Reagált az Index-ügyre Gulyás: Miért ne történhetne meg?
Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter módot talált rá, hogy hencegjen a foglalkoztatási adatokkal, még ha még saját statisztikáik szerint is 38 ezerrel dolgoztak kevesebbe...
  
Gyakorlatilag beismerte, hogy megvezették Orbán Viktort
"Ezredes úr, mit mondtak, mennyit gyárt ez?" - kérdezte Orbán Viktor a sátoraljaújhelyi büntetésvégrehajtási intézmény parancsnokát a börtönben tett látogatásakor a nemrég beszerzett...
  
Kiskorúakat futtattak - lecsapott rájuk a magyar rendőrség
Gyermekprostitúció, kábítószerkereskedelem, kitartottság és gyerekpornográfia gyanújával vettek őrizetbe öt embert a budapesti rendőrök A BRFK nyomozói egy életveszélyt okozó testi s...
  
Nem bírta tovább: Öngyilkos lett a volt magyar főügyész
Vasárnap hajnalban öngyilkos lett Nánási László, Bács-Kiskun megye volt főügyésze A hírt a Hírklikk jelentette, de időközben a kiterjedt ügyészségi kapcsolatokkal bíró Pesti Srácok...
  
FÜGGETLEN NEMZET
COPYRIGHT © 2020. minden jog fenntartva - Impresszum
Minusz 6 milliárd: Innen kell kihúzni Tarlósék elfuserált projektjét!
Alacsonyan szállnak a milliárdok a BKK elvetélt e-jegyrendszerével kapcsolatban. A fõvárosi cég úgy tájékoztatott minket, hogy összesen 7,4 milliárd forintot fizetett ki a sohasem mûködõ rendszerért a német Scheidt & Bachmann-nak (S&B) – amelynek szerzõdését egy éve mondta fel – az addig elvégzett kivitelezési és üzemeltetési munkák után.

Ez azonban nem a teljes összeg. A fõvárosi közgyûlés a BKK tájékoztatása alapján idén tavasszal olyan elõterjesztést fogadott el, amiben 8,8 milliárd forintos összeg szerepelt. Az eltérés oka az, hogy az S&B-vel kötött szerzõdés mellett egyéb költségekre 1,4 milliárd forintot fizettek ki. Ezen kívül még 99 millió forint elszámolása volt függõben.

A felmondást követõ elszámolás kapcsán talán a legérdekesebb, hogy 1,6 milliárd forintot üzemeltetésre fizettek ki – egy soha nem mûködõ rendszerért. A felmondást követõ elõterjesztésben Dabóczy Kálmán azóta menesztetett BKK-vezérigazgató és Szegvári Péter igazgatósági elnök által írt levél az tartalmazta, hogy ez a tényleg furán hangzó eset azért fordulhatott elõ, mert még Vitézy Dávid vezetésével a BKK így írta alá az S&B-vel a szerzõdést.

Vitézy Dávid azonban már korábban is jelezte, hogy a fõ problémát a távozása utáni BKK-vezetés idézte elõ. Cikkünkre reagálva elmondta, hogy az a szerzõdésmódosítás, mely lehetõvé tette a vállalkozónak, hogy nem igazoltan mûködõképes, nem tesztelt eszközökért is számlázzon, 2015 nyarán született, Dabóczi Kálmán akkori vezérigazgató írta alá. Ennek a módosításnak lett az eredménye, hogy végül a BKK milliárdokat fizetett ki mûködõ rendszer nélkül. Többek között ez, az igen kétséges körülmények között született dokumentum is vezethetett ahhoz, hogy Tarlós István korábbi fõpolgármester büntetõfeljelentést is tett az ügyben.

Így viszont a vállalkozó úgy jutott tehát bevételhez, hogy nem kellett érte sok mindent csinálnia.

Tarlós István akkori fõpolgármester azzal próbálta a csúfos bukást menteni, hogy folyamatosan azt kommunikálta, az eszközök megmaradnak, azokat a késõbbiekben is fel lehet használni. Az említett tavaszi elõterjesztésben is az szerepelt, hogy elkészültek beléptetõkapuk a Deák Ferenc téren és a Boráros téri HÉV-állomáson, illetve 29 buszt is felszereltek a jegykezelõkkel. Ez is csúsztatás volt azonban:

a tesztelésre használt beléptetõkapuk és jegykezelõk sosem kerültek a BKK tulajdonába, a kivitelezõ S&B várhatóan a napokban leszereli a tesztelésre használt eszközöket.

A szerzõdés értelmében hét részre osztották a projektet, ebbõl a nulladik az elõleg volt, ezt követõen a harmadikig sikerült eljutni a szerzõdés felmondásáig. A fázisok az alábbi tevékenységet tartalmazták:

A nulladik fázisban körülbelül 630 millió forintért a rendszertervek készültek el – ezek más cég eszközeivel már jó eséllyel nem használhatók.

Az elsõ fázisban két szerverközpontot telepítettek nagyjából 2,9 milliárd forintért. Ezek feltehetõen a továbbiakban is használhatók, az árazás azonban túlzottnak tûnik, bár részletek nem ismertek a szerverekrõl.

A második fázisban körülbelül 800 millió forintot fizettek a jegypénztárakban használt szoftverekért – kérdés, ezekbõl lehet-e bármit használni a késõbbiekben. Ezen kívül ebben voltak hordozható jegyértékesítõk is, de nem tudni, mennyi.

A harmadik fázisban újabb szoftverekért fizettek, nagyjából 600 millió forintot. A szoftverekrõl annyit tudni, hogy a CCS, CRM, BCHS és FareGo nevûek készültek el – az utóbbi az S&B rendszere, ezt a szoftvert más rendszerekkel jó eséllyel nem lehet használni.

Néhány kétségesen integrálható szoftveren kívül csupán két szerver maradt a felmondott e-jegy szerzõdés után a BKK-nál. Mindezt úgy, hogy az eredetileg 28,4 milliárdos, ötéves üzemeltetést tartalmazó szerzõdésbõl 7,4 milliárdot kifizettek.

Tarlós István az e-jegyrendszer bedõlése után már 2020 végére mûködõ e-jegyrendszert ígért, de helyette a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. bevezetett egy okostelefonos, elég bonyolult applikációt, amit aztán e-jegyként próbáltak tálalni. Ez azonban messze nem az, amirõl szó volt. Pedig még idén áprilisban is 2020 végi határidõt emlegetett a korábbi fõpolgármester.

A belügyminiszterrel ünnepélyesen aláírt megállapodást a fõvárosi közgyûlés 2019. március 27-én fogadta el. Ez egy csupán négyoldalas megállapodás, amiben az Elektra, AFC, Rigó nevek után Fõvárosi Integrált Viteldíjbeszedési Elektronikus Rendszerre (FVR) nevezték át a projektet. Ebben csak annyi szerepel, hogy papírmentesen is meg lehessen venni a BKK jegyeit. Magyarán le is tett a fõváros egy valódi elektronikus jegyrendszerrõl. Ez abban lenne más, hogy minden jegyet elektronikusan kellene kezelni minden jármûvön. Így Tarlósék terve szerint volna maradt volna a papírjegy, a mechanikus lyukasztók, és emellett mobilon is elérhetõvé tették volna az összes jegyet.

Azóta pedig nem került a közgyûlés elé újabb javaslat, a BKK szerzõdései között sem találtunk újabbat.

Így az új városvezetés nem is nulláról, hanem mínusz 6 milliárdról kezdheti a munkát,

hiszen az elõzõ bedõlt projekt hiteleit is ki kell fizetni. Ennyit használt fel ugyanis a fõváros az e-jegyrendszer kiépítésére felvett EBRD-hitelbõl. A 2019-es BKK-s üzleti tervben 1,34 milliárd forintot terveztek be az EBRD-hitel törlesztésére. Azzal is adós maradt a Tarlós-féle városvezetés, hogy lezárja a hitelszerzõdést az EBRD-vel.

Az új fõvárosi vezetés számára a kiutat az jelentheti, ha a BKK csatlakozik az országos rendszerhez. A magyar államnak ugyanis van egy bár igen lassan fejlesztett, de alapvetõen jól kitalált projektje. Ez a NEJP kódnevû kezdeményezés a MÁV és a Volánbusz jegyrendeszereinek digitalizálását és egységesítését tûzte ki célul. Ehhez jelentette be a csatlakozást Tarlós István. De errõl sem született még megállapodás. Ráadásul a fentiek miatt nincsenek is meg azok az eszközök – a beléptetõkapuk és a jegykezelõk – amiket ebbe a rendszerbe integrálni lehetne.

Számos olyan probléma is van, amit alapos tervezéssel meg kellene oldani, ha a budapesti jegyrendszert integrálni szeretnék a NEJP rendszerbe. A fõvárosi tömegközlekedés ugyanis teljesen más dimenzió, mint a helyközi buszok vagy vonatok: egy kalauz esetében, ha lassabb az internet, leterhelt a szerver, néhány másodperc csúszás nem okoz gondot a jegyek ellenõrzésekor, ezért nem is kell ilyesmivel foglalkozni. A metrók esetében azonban pont az a kihívás, hogy a másodperc tört része alatt kell rengeteg utas adatát élõben ellenõrizni, és kiadni az utasítást a kapuk nyitására.

Tarlós István ezek alapján tehát duplán blöffölt, amikor 2020 végére mûködõ e-jegyrendszer ígért Budapesten. A jelek szerint elképzelése sem volt a fõvárosnak és a BKK-nak, hogy honnan lesznek beengedõ kapui. Ezek költsége tízmilliárdos nagyságrendû. Egy ilyen tender kiírása és a leszerzõdés közel fél év, de a gyártás és szállítás is legalább fél-egy év. A felszerelés sem kis feladat, mert áram- és internetcsatlakozást kell kialakítani, és a tervezett 794 beléptetõkapu telepítése is több hónapot vesz igénybe. Így nulláról kezdve legalább két év ez a munka.

A másik, hogy nincsen a fõvárosnak és a BKK-nak élõ szerzõdése arra, hogy ki és hogyan fogja az e-jegyrendszert üzemeltetni. Ehhez ki kellene dolgozni a tarifát, a beszedési módokat, és számos olyan technikai részletet, hogy mely kártyával lehet fizetni és azonosítani a felhasználókat, vagy hogy éppen mely adatbázisból lehet a diák- vagy nyugdíjaskedvezményt ellenõrizni. Ebbõl számos kérdésre biztosan ad megoldást a NEJP, de összetett informatikai fejlesztés kell ahhoz, hogy ez a rendszer a BKK rendszereivel probléma nélkül együtt tudjon mûködni. Szerzõdés nélkül pedig nehéz elképzelni, hogy informatikai fejlesztésekbe bele lehet vágni. Ráadásul ez is legalább 1-1,5 éves folyamat a szakértõk szerint.

Forrás: G7

Meghalt a teniszező, aki Rogánné esküvője után szenvedett súlyos balesetet
Ajándékot helyeztek el Tiborcz István balatoni nyaralója előtt
Gulyás szerint egyelőre Brüsszel miatt nem kaphatnak béremelést a postások
Szigliget lemondott polgármestere: Bizonyos befektetőkkel szemben védtelenek vagyunk
154 millióért röpködött Szijjártó januártól júliusig a világban
Német lap: Fegyvereket vesz Orbán a németektől, hogy így vegye meg a hallgatásukat
Emmi: Szoptatást Támogató Nemzeti Bizottság alakul
Ujhelyi szerint Orbán Viktor hazudott
Öngyilkos lett Bács-Kiskun megye volt főügyésze, aki a Simonka-ügyön és a Boldog-ügyön is dolgozott
Elképesztő videó: 6 percig emberkedett, majd ki akarta tépni a kamerát és fenyegetőzött a BMW-s Székesfehérváron
Víruspánik tört ki a szegedi vonatpótló buszon
Megható nekrológ jelent meg az elhunyt Bogdán Lászlóról
Hárman vakultak meg a budaörsi horrorklinikán
Gyilkos öngyilkosság Kelenföldön: Egy babakocsit toló anyukára zuhant rá János
Magyarország kamat nélkül hitelt ad Kenyának
Migránsokat fogott a magyar rendőrség
Pénzügyminiszter: Európa élvonalában van a magyar gazdasági növekedés
Szívszorító részletek a babakocsis tragédiáról
Szlávik főorvos szerint sokkal több a napi fertőzött, mint amennyit közzétesznek
Egy magyar kisnyugdíjas százmilliós követelése döntheti be az újpesti fociklubot
Meglepő bejelentést tett a győri Audi – 6 milliárd euróról van szó
Csak annyira futja a nyugdíjból idén, mint 2010-ben
A járvány ellenére is megrendezésre kerül az idei Kurultaj, amit 400 millióval támogatott a kormány
Orbán Viktor nem ért egyet Matolcsy Györggyel - színjáték vagy botrány?
Ukrajna a vörös zónába sorolta Magyarországot
Mindig megjelenik itt valaki, aki el akarja venni a Balaton-partot
Kalifornia lángol: ezreket kellett evakuálni
A magyarok közel kétharmada még mindig uniópárti
Magyar polgármester: Bizonyos vállalkozókkal szemben védtelenek vagyunk
Valami történik: Orbán 5 milliárddal bővíti a közmunka keretét
Reagált az Index-ügyre Gulyás: Miért ne történhetne meg?
Gyakorlatilag beismerte, hogy megvezették Orbán Viktort
Kiskorúakat futtattak - lecsapott rájuk a magyar rendőrség
Nem bírta tovább: Öngyilkos lett a volt magyar főügyész
Szijjártó botrány: 154 milliót utazgatott el eddig idén
A kormány ősszel újra nekimegy a börtönkártérítéseknek
Harmadosztályban is jár a stadion
Egymásnak estek Kína és az USA budapesti nagykövetei
Müller szerint közel 60 millió forintba került, de sikerült megállítani a járványt Mezőkövesden
Stadion a Duna-parton - bizony ám, jön jön jön....
Román válogatott csatárt vett a Felcsút - 700 milliós üzlet
A szegedi képviselő családi házát és a cégét is zár alá vette a NAV
Ajándékot helyeztek el Tiborcz István balatoni nyaralója előtt
Közép-európai futballbáró lehet Mészáros Lőrinc
Az orosz hátterű beruházási bank 9,8 milliárdos hitelt ad balatoni szállodára
Meghalt a teniszező, aki Rogánné esküvője után szenvedett súlyos balesetet
FÜGGETLEN NEMZET
COPYRIGHT © 2020. minden jog fenntartva - Impresszum