UGRÁS A KEZDŐLAPRA   LÁJKOLJ MINKET FACEBOOKON
"Rekord": kilenc hónap alatt készült el egy 40 méteres hídszakasz Bicske és Mány között
A „végre” és az „ideje volt” a két legjellemzőbb reakció a bicskei és mányi lakosok részéről arra, hogy visszakapták használatra a két települést összekötő közutat. Annak egy szakaszát ugyanis az utóbbi kilenc hónapban felújították. Egy helybéli kiszámolta: ha a leaszfaltozott út hosszát elosztjuk az eltelt napokkal, a kivitelező naponta közel 15 centimétert haladt a munkával a lezárt szakaszon.

A 1104-es számú közút Bicske és Mány között áthalad a Szent László-patakon, amelynek medréhez legutóbb vagy három évtizede nyúltak hozzá. Két éve az utat kerékpáros közlekedésre is alkalmassá tették egy uniós pályázaton belül, ám a kiszélesítéssel járó hídátalakítás akkor – forráshiány miatt – nem fért bele.

A „Szent László-patak rehabilitációja” című projekt a KEHOP-1.5.0. pályázati konstrukcióban úgy lett kiemelt nemzetgazdasági jelentőségű ügy, hogy az ígéret szerint így a bel- és a mezőgazdasági területek a dombvidéki területekről levonuló árhullámok káros hatásaitól mentesíthetőek lesznek, a településeket érintő helyi vízkár kockázata pedig csökkenni fog. A projektet 2018 elején indították, a hat fő elem – ezek közül a mányi híd felújítása csak egy – kivitelezésének végső határideje után a projektzárás dátuma 2021. március 15. lenne.

A Szent László-patak rehabilitációja szorosan összefügg a Váli-völgy vízrendezési feladatai elnevezésű projekttel, összesen 5,2 milliárd értékben – így a kettőt 2018 szeptemberében közös és ünnepélyes nyitórendezvényen bocsájtották útjára, ahol többek között felszólalt a két tendernyertes is: Kovács Tamás Gyula, a Szabadics Zrt. vezérigazgatója, valamint Halmi Tamás, a Mészáros és Mészáros Kft. ügyvezetője.

A munkát megrendelő Országos Vízügyi Főigazgatóság tenderének egyik szerencsés nyertese a 30 éves múlttal rendelkező Szabadics Közmű és Mélyépítő Zrt. lett, három másik pályázót megelőzve. A zalakarosi cég nagyon hasít az utóbbi években: éppen az Átlátszó írta meg, hogy 2019 karácsonya előtt még elcsíptek pár zsíros közbeszerzést, összesen nyolcmilliárd forint értékben. De a nyaruk is eseménydúsan telt: a Mészáros Lőrinc és gyermekei tulajdonában lévő Fejér-BÁL Zrt.-vel közösen elnyerték a zánkai Erzsébet-tábor felújítására kiírt 16,8 milliárdos pályázatot.

A Szent László-patak rehabilitációjának egyik elemét képező úgynevezett mányi hidat 2019 decemberéig kellett volna kiszélesíteniük. Erre részben azért van szükség, hogy a korábban erre vezetett kerékpárút is balesetmentesen elférjen, másrészt, hogy a patakon elvezethessék az erre gyakori árhullámokat, amelyek korábban a környező földeket károsították. A 1104-es út ugyanis a bicskei torkolatánál egy gáton halad át két halastó között, ennek a gátnak pedig szűk volt az átfolyója, így magas vízállásnál rendszeresen kiöntöttek a tavak. Mivel két különböző uniós pályázati forrásból megvalósuló tervekről volt szó, a szélesítést a beruházó szerint nem lehetett megoldani kerékpárút-kivitelezéssel együtt.

Hogy a fizikailag egyébként igen kis területet érintő rekonstrukció nem éppen rohamtempóban halad, arra először a Bicskei Szó hívta fel a figyelmet tavaly decemberben. A portál helyszínre kiszálló munkatársa szerint akkor még jó két heti munka volt hátra. A blogbejegyzésből kitűnik, Ugron Zoltán mányi polgármester már november végén kihívta a helyszínre a kivitelező emberét és a megrendelő OVF-t képviselő műszaki ellenőrt, hogy személyesen beszéljék meg, miért van 2019. augusztus 26. óta lezárva a terület.

„Elmondták, miért csúszik az építkezés: nem volt előtanulmány, menet közben módosítani kellett a terveken és a kiviteli módon. Ezt tudomásul vettem, de jeleztem, hogy rossz volt az ütemezés, felelős beruházóként az ilyennel számolni kell és ha tavasszal kezdik a munkákat, akkor nem a télbe csúszik a kivitelezés” – olvasható a Bicskei Szó írásában.ű

Bicskén az egyik helyi képviselő, a Momentumos Molnár Dániel igyekezett utána járni, meddig keserítheti még a bicskeiek életét az építkezés. Egy, az ügyben szervezett közmeghallgatást követően február végén arról számolt be egy Facebook bejegyzésben, hogy az önkormányzat egyeztetett a kivitelezővel, akinek képviselője akkor már a többedszer módosított március közepi határidőre sem vállalt garanciát és a „balszerencsésen alakuló körülményekre” hivatkozott. Pontos végdátum a találkozón nem hangzott el, csak egy homályos nyár eleji dátum.

A bicskei városvezetés mindenesetre egy közleményben igyekezett sietve tisztázni, hogy semmit sem tehet a kivitelezés megsürgetése ügyében.

„Mivel az OVF a beruházó, ezért sem Bicske, sem Mány önkormányzatának, polgármesterének nincsen semmilyen jogköre arra, hogy a kivitelezésbe beleszóljon, sürgesse, ötletekkel álljon elő. Csupán kérhetjük mindezt, de nem követelhetjük meg a teljesítésüket. Ezzel mindketten éltünk is, kéréseinket a kivitelezők meghallgatták, de különféle indokokra hivatkozva nem teljesítették” – írta Ugron Zoltán később, egy februári Facebook bejegyzésében. “Többen úgy gondolják, hogy „nem történik semmi”. A háttérben azonban mindkét polgármester igyekszik nyomást gyakorolni a kivitelezőkre a munka mielőbbi befejezésére, melynek jelenleg március 15. a határideje” – tette hozzá.

A lezárás idejére a forgalmat egy amúgy is rossz állapotú útszakaszra terelték át a szőlőhegy szomszédságában. Ennek közelében ütöttek el egy gyalogost február elején, az idős asszony a helyszínen belehalt sérüléseibe. Ennek kapcsán a Bicskei Szó már konkrétabban feszegette a felelősség kérdését: miért enged a bicskei önkormányzat a kivitelezői magyarázatnak, amelyben hol áttervezés, hol rossz időjárás, hol egyéb kifogás szerepel.

Az időzítést és az állapotokat is botrányosnak írta le még február elején egy, az utat rendszeresen használó autós a vezess.hu-n, hozzátéve: az elkerülő egyre rosszabb állapotba kerül a ráengedett kamionforgalom miatt, így minden napos a balesetveszély.

“Négyzetméteres darabok szakadtak le a széléből, több helyen is egy sávra kellett szűkíteni rajta a forgalmat. Sebességet először 60, majd 40 km/h-ra korlátozta az útkezelő” – magyarázta a sofőr.

A híd pedig csak nem akart elkészülni. Március elején a helyszínen járva sikerült szóra bírni az egyik ott dolgozót, aki elmondta, a hazai aszfaltkeverők év eleji leállása miatt áll egyelőre az építkezés. Hozzátette, nekik csak októberben adták át a munkaterületet, télen pedig nem lehet építeni. A szakember szerint egyszerre sürgették és hátráltatták őket.

– Az alépítmény kész van, csak meg kéne csinálni az aszfaltozást. Viszont nem értem, miért mondtak februári átadást, ha már akkor is tisztában voltak vele, hogy február 15-ig nem fognak tudni az országban sehol meleg aszfaltot szerezni, hiszen az aszfaltkeverő telepek télen, fagyban nem dolgoznak – nyilatkozott az Átlátszónak Molnár Dániel képviselő, aki szintén többször járt a helyszínen. Molnár szerint legalább a balesetek esélyét lehetett volna csökkenteni, ha a rossz állapotú elkerülőn a puszta forgalomlassításon túl forgalomirányítást alkalmaz a közút. De az elkerülő felajánlása sem volt jó ötlet a bicskei önkormányzat részéről – mutatott rá a képviselő.

Az ideiglenesen használt elkerülő rész közben annyira leamortizálódott, hogy a már tényleg leaszfaltozott hídon felmerült az ideiglenes használatba helyeztetés is. Az itteni áldatlan állapotoktól nyilván nehezen elvonatkoztatható, hogy májusban például két közlekedési baleset is történt a szakaszon, de járművükben keletkezett kárra is többen panaszkodtak a közösségi felületeken. „Számtalanszor látok ott autókat állni, elakadásjelzővel. Megvan az összes javítási számlám az autómról, azóta keletkezett mind, amióta az elkerülő ilyen állapotban van” – írta egy kommentelő.

Május első hetében aztán munkaterület megélénküléséről szóltak a helyi hírek. A bicskei önkormányzat honlapján pedig 12-én meg is jelent egy minden ünnepélyességet nélkülöző közlemény az útátadásról. Utóbbi szintén teljes egyszerűséggel történt, nem szállt ki a térségi országgyűlési képviselő és a koronavírus-helyzetnek megfelelően nem volt csinnadrattás szalagátvágás sem.

Az elkészült szakaszon még most is kint vannak a munkára emlékeztető jelzőtáblák – a jelenlegi helyzetről készült videón a sötétebb színű aszfaltrészről van szó konkrétan. Kíváncsiságból mi is végigsétáltunk rajta: pontosan 80 lépés, azaz nagyjából 40 méter hosszúságú a kivitelezett rész.

Hogy miért tartott ennyi ideig a kivitelezés, és milyen konkrét okok vezettek oda, hogy 9 teljes hónapig készüljön egy 40 méteres aszfaltozás, arról a projekt megrendelőjénél és kivitelezőnél is érdeklődtünk. Utóbbi, az elkerülő út felújítását is vállaló Szabadics Zrt. illetékesétől az tudakoltuk, fizetnek-e például kötbért, illetve kapnak-e valamiféle kompenzációt az érintett települések. Azt is megkérdeztük, mikorra készülhet el immár a leromlott állapotú elkerülő út. Cikkünk megjelenéséig a cégtől nem érkezett válasz.

A Szabadics Zrt. honlapján mindenesetre ezt a jövőre nézve megnyugtató kitételt találjuk: „Célunk, hogy a versenyképes árak mellett az általunk elvégzett munka műszakilag kifogástalan legyen, egyúttal kivitelezés közben környezetünket is a lehető legkevésbé terheljük meg.”

Reagált azonban a Országos Vízügyi Főigazgatóság.

Mint írják, a “pályalemezek többszöri (háromszori) elbontására volt szükség, mivel a szerkezetet minősítő labor vizsgálatok (felszakadás vizsgálat) eredményei nem érték el a Mintavételi és Minősítési tervben, illetve a vonatkozó szakmai előírásokban megkívánt paramétereket. A többszöri bontás és újraépítés, valamint a szükséges minősítések idő igénye okozták a korábban előre jelzett forgalomba helyezési időponthoz képesti késdelmet” – fogalmazott az OVF.

Az Igazgatóságnál ugyanakkor hozzátették, mivel a “Szent László-patak rehabilitációja” projekt befejezésének határideje 2021. március 15., a szerződés pedig nem tartalmaz kötbér köteles részhatáridőket, a kivitelezőnek nem kell kötbért fizetnie. Az OVF-től emellett azt is megtudtuk, hogy a híd teljes rekonstrukciójának költsége nettó 105,6 millió forint.

Kocsis Noémi

Forrás: Átlátszó
Ez is érdekelhet:
                             
Ezek érdekelték olvasóinkat leginkább
Az illegális migránsok munkába állításáról mondta el a véleményét Bakondi György
Orbán Viktor írásban is megerősítette: Felépül az új stadion Pécsett
Összesen 22 340 külhoni magyar család igényelte az anyasági támogatást amit a magyar kormány adott
Döntöttek: Akár emberölés is lehet a vád L.L. Junior egykori kedvese ellen
Egy éve történt a tragédia LL Junior családjában, amikor is egy szörnyű autóbalesetben elvesztették kisfiukat, Dávidkát Mint ismert, a gyermek az édesanyja mellől szaladt el, amikor elg...
  
Botrány: letiltották Galambos Lajos lányának a profilját
Budapest – „Lehet, hogy hibás hivatkozásra kattintottál vagy az oldalt eltávolították” Pár napja ezzel a hibaüzenettel találkozhatnak, akik a legnagyobb fényképmegosztó közösségi ...
  
Orbán válaszolt miért kap Mészáros Lőrinc 17,7 milliárd forint állami támogatást és ez miért nem baj
Orbán Viktor miniszterelnök szerint féligazságok helyett érdemes a teljes igazsággal foglalkozni Kiszámoltuk: Mészáros Lőrinc szállodái háromezerszer nagyobb támogatást kapnak a Kisfalu...
  
A Bozsik Stadion is kap egy állatszobrot
Újabb alkotással bővül a NER környékén egyre felkapottabb szobrász, Szőke Gábor Miklós stadion mellé telepített portfóliója: a többek között a ferencvárosi sasból, a Szeged-Csanád...
  
Magyarországi vizsgálatokról is beszélt az Európai Ügyészség
Magyarország nem marad ki teljesen az Európai Ügyészség hatósági jogköréből, itteni cégek és magánszemélyek ellen is indulhat eljárás nemzetközi csalás vagy pénzmosás esetén Ez de...
  
Magyarország: eddig bírta a közel 700 millió forintos kerékpárút
Érdekes képeket osztott meg lapunkkal egy putnoki olvasónk, amiket a helyi közösségi oldalon tettek közzé korábban A fotókon a vadonatúj, 666 millió forintos fejlesztési támogatásból ...
  
Olaszország: 14 nap karantén vár bizonyos látogatókra
Két vírusteszt és ugyanúgy 14 nap karantén vár azokra, akik az EU-n kívüli országokból lépnének be Kétszeres tesztelésnek vetik alá az Európai Unión kívüli országokból Olaszorszá...
  
Közel 9 milliárd forintot ad a kormány a mezőhegyesi ménesbirtokra
Az öntözésre kap pénzt a Lázár János által felügyelt állami ménesbirtok 8,5 milliárd forintért elindul a nemzeti öntözési mintaprogram a mezőhegyesi ménesbirtok által használt 5500...
  
Japán katasztrófa: emberek millióit evakuálják
49 halottja van a japán természeti katasztrófának, 11 embert nem találnak Heves esőzések miatt mintegy 1,2 millió embert evakuálnak a Japán déli részén találaható Kjúsú szigetén, mik...
  
Óriási baj van a vízzel siófokon: Tartályautóból osztanak vizet
Tartályautóból oszt vizet a Dunántúli Regionális Vízmű Siófok egy városrészében, aki pedig nem onnan kap vizet, azt arra kérik, hogy csak forralás után igyon belőle Siófok Kiliti vár...
  
Soron kívüli vizsgálatot rendeltek el a DK-nál!
A 2018-as tűzvészben megsemmisült papírok miatt már megbüntette az ÁSZ a Demokratikus Koalíciót, most a tűz utáni év papírjait kérték be Soron kívül újabb vizsgálatot rendelt el az ...
  
Lázár János birtoka 8,5 milliárdot kapott a kormánytól
Újabb milliárdok ömlenek a Lázár Jánosra bízott mezőhegyesi ménesbirtokba A Magyar Közlöny hétfői számában megjelent rendelet szerint 8,5 milliárdért elindul nemzeti öntözési ...
  
Végleges szánok: Tűzijátékra többet költ a kormány, mint amennyit elvett a pártoktól
A járvány első heteiben, április 4-én jelentette be Gulyás Gergely kancelláriaminszter, hogy megfelezik a pártok állami támogatását, az így megspórolt összeget pedig a járvány elleni ...
  
A kormány válaszolt miért a WizzAir utasszállítói hozták a kínai eszközöket
"Biztos vagyok benne, hogy a kormányzatnak van racionális magyarázata erre," válaszolta a Fidesz kommunikációs igazgatója az RTL Klub azon kérdésére, hogy miért a WizzAirnek fizettek, hogy ...
  
Az európai főügyész figyelmeztette Magyarországot
"Ha a korrupcióról beszélünk, az szinte minden országban létezik, és nem csak az Európai Unió tagországaiban Ha azonban a korrupció mértékéről beszélünk a különböző államokban, a...
  
Időjárás: a Balatonnál durvul a helyzet
Órákon belül felhőszakadás és szélvihar söpör végig az országon Estétől a hidegfront előterében, főként az ország keleti felében, illetve a déli tájakon egyre több helyen számí...
  
Már meg is van az utód a Kásler Miklós által kirúgott vezető posztjára
Cserháti volt az, aki mellett Balog Zoltán, Kásler hivatali elődje is kiállt Flóris István az Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet (OORI) új vezetője - közölte az Emberi Erőforrások...
  
Szigorítás Ausztriában: ezer fölé emelkedett a még kezelésre szoruló betegek száma
Ismét óvintézkedéseket vezetnek be Felső-Ausztriában: keddtől a hivatalokban szájmaszkot kell viselni, kerülni kell a nagyobb csoportosulásokat, valamint egy méteres távolságot kell tarta...
  
Tarlós értené ha a kormányhoz kerülne a Lánchíd
Bár Tarlós István "erősen hangsúlyozta", hogy nem igazán akar már megszólalni a Lánchíd ügyében, mégsem hárította el az atvhu főmunkatársának megkeresését A volt főpolgármester H...
  
Novák Katalin – Komoly anyagi juttatást osztana ki
Budapest — A koronavírus-járvány idején helytálló nők munkáját díjazza a Nők Magyarországért Klub, amelynek tagjai közös videóban buzdítanak jelölésre „Komoly anyagi és erköl...
  
Mi lesz a külföldi nyaralásokkal ha jön a második hullám?
Sokakat foglalkoztatnak e kérdések, amelyekre azonban nem könnyű választ adni Addig egészen biztosan nem, amíg nem lesz meg a vakcina, addig jóformán mindenki csak találgat S persze nem keve...
  
Óriási szúnyogirtás kezdődik - jó ha tudja a részleteket
Több mint százezer hektáron, csaknem négyszázhatvan településen folytatódik a héten a szúnyoggyérítés – közölte az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság helyettes szóvivőj...
  
Valami történik: államhatárokat zártak le Ausztráliában
A WHO jelentése szerint napi fertőzési rekord dőlt meg szombaton: 24 óra alatt több mint 212 ezer emberről derült ki, hogy megfertőződött az új típusú koronavírussal, és nem úgy néz ...
  
Óriási botrány és lemondások Mohácson: előrehozott választás jön
Feloszlatta magát a mohácsi képviselő-testület, ezért legkésőbb százhúsz napon belül helyhatósági választásokat tartanak a Duna-parti városban – tájékoztatta a település jegyzőj...
  
A gyerekek fejlődését is segíti, ha van kutya a háznál
A kutyatartásnak számos tudományosan is bizonyított pozitív hatása van az emberekre nézve, egy friss kutatás alapján pedig felvéshetünk egy újabb elemet a listára, kiderült ugyanis, hogy...
  
Megszólalt kásler tanácsadója: az ember dönthet úgy, hogy meg akar halni ...
Kollár Lajos érsebész beszélt Bayer Zsoltnak a koronavírus-járvány mellett a magyarok étkezési szokásairól és a hálapénzről is A vasárnapi Hír TV-s Bayer show vendége volt Dr Kollár...
  
Így riaszthatják majd a tanárok az iskolarendőröket
Mobilos applikációt is fejleszt az Emmi az iskolai őrséghez Speciális mobil applikációt fejleszt az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi), amivel az iskolarendőröket riaszthatják a tan...
  
400 millió munkahellyel végzett az elmúlt pár hónap
A nők aránytalanul rossz helyzetben vannak most a világ munkaerőpiacán Sokkal erősebb negatív hatása volt a globális munkaerőpiacra a koronavírus-járványnak, mint ahogy azt korábban gond...
  
Óriási készültség: újabb magyar rab szökött meg
A rab munkavégzés közben, egy lovardából szökött meg Szökött rabot keres a Kalocsai Rendőrkapitányság: a férfi még szombaton, munkavégzés közben engedély nélkül távozott az állam...
  
Magyarellenes román szurkolóktól hangos a sajtó
Több mint 360 ezer forintnyi bírságot kell kifizetnie a szövetségnek 5000 lejre, azaz átszámítva több mint 360 ezer forintra bírságolta meg a Román Labdarúgó Szövetséget (FRF) a román...
  
FÜGGETLEN NEMZET
COPYRIGHT © 2020. minden jog fenntartva - Impresszum
"Rekord": kilenc hónap alatt készült el egy 40 méteres hídszakasz Bicske és Mány között
A „végre” és az „ideje volt” a két legjellemzőbb reakció a bicskei és mányi lakosok részéről arra, hogy visszakapták használatra a két települést összekötő közutat. Annak egy szakaszát ugyanis az utóbbi kilenc hónapban felújították. Egy helybéli kiszámolta: ha a leaszfaltozott út hosszát elosztjuk az eltelt napokkal, a kivitelező naponta közel 15 centimétert haladt a munkával a lezárt szakaszon.

A 1104-es számú közút Bicske és Mány között áthalad a Szent László-patakon, amelynek medréhez legutóbb vagy három évtizede nyúltak hozzá. Két éve az utat kerékpáros közlekedésre is alkalmassá tették egy uniós pályázaton belül, ám a kiszélesítéssel járó hídátalakítás akkor – forráshiány miatt – nem fért bele.

A „Szent László-patak rehabilitációja” című projekt a KEHOP-1.5.0. pályázati konstrukcióban úgy lett kiemelt nemzetgazdasági jelentőségű ügy, hogy az ígéret szerint így a bel- és a mezőgazdasági területek a dombvidéki területekről levonuló árhullámok káros hatásaitól mentesíthetőek lesznek, a településeket érintő helyi vízkár kockázata pedig csökkenni fog. A projektet 2018 elején indították, a hat fő elem – ezek közül a mányi híd felújítása csak egy – kivitelezésének végső határideje után a projektzárás dátuma 2021. március 15. lenne.

A Szent László-patak rehabilitációja szorosan összefügg a Váli-völgy vízrendezési feladatai elnevezésű projekttel, összesen 5,2 milliárd értékben – így a kettőt 2018 szeptemberében közös és ünnepélyes nyitórendezvényen bocsájtották útjára, ahol többek között felszólalt a két tendernyertes is: Kovács Tamás Gyula, a Szabadics Zrt. vezérigazgatója, valamint Halmi Tamás, a Mészáros és Mészáros Kft. ügyvezetője.

A munkát megrendelő Országos Vízügyi Főigazgatóság tenderének egyik szerencsés nyertese a 30 éves múlttal rendelkező Szabadics Közmű és Mélyépítő Zrt. lett, három másik pályázót megelőzve. A zalakarosi cég nagyon hasít az utóbbi években: éppen az Átlátszó írta meg, hogy 2019 karácsonya előtt még elcsíptek pár zsíros közbeszerzést, összesen nyolcmilliárd forint értékben. De a nyaruk is eseménydúsan telt: a Mészáros Lőrinc és gyermekei tulajdonában lévő Fejér-BÁL Zrt.-vel közösen elnyerték a zánkai Erzsébet-tábor felújítására kiírt 16,8 milliárdos pályázatot.

A Szent László-patak rehabilitációjának egyik elemét képező úgynevezett mányi hidat 2019 decemberéig kellett volna kiszélesíteniük. Erre részben azért van szükség, hogy a korábban erre vezetett kerékpárút is balesetmentesen elférjen, másrészt, hogy a patakon elvezethessék az erre gyakori árhullámokat, amelyek korábban a környező földeket károsították. A 1104-es út ugyanis a bicskei torkolatánál egy gáton halad át két halastó között, ennek a gátnak pedig szűk volt az átfolyója, így magas vízállásnál rendszeresen kiöntöttek a tavak. Mivel két különböző uniós pályázati forrásból megvalósuló tervekről volt szó, a szélesítést a beruházó szerint nem lehetett megoldani kerékpárút-kivitelezéssel együtt.

Hogy a fizikailag egyébként igen kis területet érintő rekonstrukció nem éppen rohamtempóban halad, arra először a Bicskei Szó hívta fel a figyelmet tavaly decemberben. A portál helyszínre kiszálló munkatársa szerint akkor még jó két heti munka volt hátra. A blogbejegyzésből kitűnik, Ugron Zoltán mányi polgármester már november végén kihívta a helyszínre a kivitelező emberét és a megrendelő OVF-t képviselő műszaki ellenőrt, hogy személyesen beszéljék meg, miért van 2019. augusztus 26. óta lezárva a terület.

„Elmondták, miért csúszik az építkezés: nem volt előtanulmány, menet közben módosítani kellett a terveken és a kiviteli módon. Ezt tudomásul vettem, de jeleztem, hogy rossz volt az ütemezés, felelős beruházóként az ilyennel számolni kell és ha tavasszal kezdik a munkákat, akkor nem a télbe csúszik a kivitelezés” – olvasható a Bicskei Szó írásában.ű

Bicskén az egyik helyi képviselő, a Momentumos Molnár Dániel igyekezett utána járni, meddig keserítheti még a bicskeiek életét az építkezés. Egy, az ügyben szervezett közmeghallgatást követően február végén arról számolt be egy Facebook bejegyzésben, hogy az önkormányzat egyeztetett a kivitelezővel, akinek képviselője akkor már a többedszer módosított március közepi határidőre sem vállalt garanciát és a „balszerencsésen alakuló körülményekre” hivatkozott. Pontos végdátum a találkozón nem hangzott el, csak egy homályos nyár eleji dátum.

A bicskei városvezetés mindenesetre egy közleményben igyekezett sietve tisztázni, hogy semmit sem tehet a kivitelezés megsürgetése ügyében.

„Mivel az OVF a beruházó, ezért sem Bicske, sem Mány önkormányzatának, polgármesterének nincsen semmilyen jogköre arra, hogy a kivitelezésbe beleszóljon, sürgesse, ötletekkel álljon elő. Csupán kérhetjük mindezt, de nem követelhetjük meg a teljesítésüket. Ezzel mindketten éltünk is, kéréseinket a kivitelezők meghallgatták, de különféle indokokra hivatkozva nem teljesítették” – írta Ugron Zoltán később, egy februári Facebook bejegyzésében. “Többen úgy gondolják, hogy „nem történik semmi”. A háttérben azonban mindkét polgármester igyekszik nyomást gyakorolni a kivitelezőkre a munka mielőbbi befejezésére, melynek jelenleg március 15. a határideje” – tette hozzá.

A lezárás idejére a forgalmat egy amúgy is rossz állapotú útszakaszra terelték át a szőlőhegy szomszédságában. Ennek közelében ütöttek el egy gyalogost február elején, az idős asszony a helyszínen belehalt sérüléseibe. Ennek kapcsán a Bicskei Szó már konkrétabban feszegette a felelősség kérdését: miért enged a bicskei önkormányzat a kivitelezői magyarázatnak, amelyben hol áttervezés, hol rossz időjárás, hol egyéb kifogás szerepel.

Az időzítést és az állapotokat is botrányosnak írta le még február elején egy, az utat rendszeresen használó autós a vezess.hu-n, hozzátéve: az elkerülő egyre rosszabb állapotba kerül a ráengedett kamionforgalom miatt, így minden napos a balesetveszély.

“Négyzetméteres darabok szakadtak le a széléből, több helyen is egy sávra kellett szűkíteni rajta a forgalmat. Sebességet először 60, majd 40 km/h-ra korlátozta az útkezelő” – magyarázta a sofőr.

A híd pedig csak nem akart elkészülni. Március elején a helyszínen járva sikerült szóra bírni az egyik ott dolgozót, aki elmondta, a hazai aszfaltkeverők év eleji leállása miatt áll egyelőre az építkezés. Hozzátette, nekik csak októberben adták át a munkaterületet, télen pedig nem lehet építeni. A szakember szerint egyszerre sürgették és hátráltatták őket.

– Az alépítmény kész van, csak meg kéne csinálni az aszfaltozást. Viszont nem értem, miért mondtak februári átadást, ha már akkor is tisztában voltak vele, hogy február 15-ig nem fognak tudni az országban sehol meleg aszfaltot szerezni, hiszen az aszfaltkeverő telepek télen, fagyban nem dolgoznak – nyilatkozott az Átlátszónak Molnár Dániel képviselő, aki szintén többször járt a helyszínen. Molnár szerint legalább a balesetek esélyét lehetett volna csökkenteni, ha a rossz állapotú elkerülőn a puszta forgalomlassításon túl forgalomirányítást alkalmaz a közút. De az elkerülő felajánlása sem volt jó ötlet a bicskei önkormányzat részéről – mutatott rá a képviselő.

Az ideiglenesen használt elkerülő rész közben annyira leamortizálódott, hogy a már tényleg leaszfaltozott hídon felmerült az ideiglenes használatba helyeztetés is. Az itteni áldatlan állapotoktól nyilván nehezen elvonatkoztatható, hogy májusban például két közlekedési baleset is történt a szakaszon, de járművükben keletkezett kárra is többen panaszkodtak a közösségi felületeken. „Számtalanszor látok ott autókat állni, elakadásjelzővel. Megvan az összes javítási számlám az autómról, azóta keletkezett mind, amióta az elkerülő ilyen állapotban van” – írta egy kommentelő.

Május első hetében aztán munkaterület megélénküléséről szóltak a helyi hírek. A bicskei önkormányzat honlapján pedig 12-én meg is jelent egy minden ünnepélyességet nélkülöző közlemény az útátadásról. Utóbbi szintén teljes egyszerűséggel történt, nem szállt ki a térségi országgyűlési képviselő és a koronavírus-helyzetnek megfelelően nem volt csinnadrattás szalagátvágás sem.

Az elkészült szakaszon még most is kint vannak a munkára emlékeztető jelzőtáblák – a jelenlegi helyzetről készült videón a sötétebb színű aszfaltrészről van szó konkrétan. Kíváncsiságból mi is végigsétáltunk rajta: pontosan 80 lépés, azaz nagyjából 40 méter hosszúságú a kivitelezett rész.

Hogy miért tartott ennyi ideig a kivitelezés, és milyen konkrét okok vezettek oda, hogy 9 teljes hónapig készüljön egy 40 méteres aszfaltozás, arról a projekt megrendelőjénél és kivitelezőnél is érdeklődtünk. Utóbbi, az elkerülő út felújítását is vállaló Szabadics Zrt. illetékesétől az tudakoltuk, fizetnek-e például kötbért, illetve kapnak-e valamiféle kompenzációt az érintett települések. Azt is megkérdeztük, mikorra készülhet el immár a leromlott állapotú elkerülő út. Cikkünk megjelenéséig a cégtől nem érkezett válasz.

A Szabadics Zrt. honlapján mindenesetre ezt a jövőre nézve megnyugtató kitételt találjuk: „Célunk, hogy a versenyképes árak mellett az általunk elvégzett munka műszakilag kifogástalan legyen, egyúttal kivitelezés közben környezetünket is a lehető legkevésbé terheljük meg.”

Reagált azonban a Országos Vízügyi Főigazgatóság.

Mint írják, a “pályalemezek többszöri (háromszori) elbontására volt szükség, mivel a szerkezetet minősítő labor vizsgálatok (felszakadás vizsgálat) eredményei nem érték el a Mintavételi és Minősítési tervben, illetve a vonatkozó szakmai előírásokban megkívánt paramétereket. A többszöri bontás és újraépítés, valamint a szükséges minősítések idő igénye okozták a korábban előre jelzett forgalomba helyezési időponthoz képesti késdelmet” – fogalmazott az OVF.

Az Igazgatóságnál ugyanakkor hozzátették, mivel a “Szent László-patak rehabilitációja” projekt befejezésének határideje 2021. március 15., a szerződés pedig nem tartalmaz kötbér köteles részhatáridőket, a kivitelezőnek nem kell kötbért fizetnie. Az OVF-től emellett azt is megtudtuk, hogy a híd teljes rekonstrukciójának költsége nettó 105,6 millió forint.

Kocsis Noémi

Forrás: Átlátszó
Az illegális migránsok munkába állításáról mondta el a véleményét Bakondi György
Orbán Viktor írásban is megerősítette: Felépül az új stadion Pécsett
Összesen 22 340 külhoni magyar család igényelte az anyasági támogatást amit a magyar kormány adott
Pesti videó: Csak a szerencsén múlott, hogy nem történt hatalmas baleset
Döntöttek: Akár emberölés is lehet a vád L.L. Junior egykori kedvese ellen
Botrány: letiltották Galambos Lajos lányának a profilját
Orbán válaszolt miért kap Mészáros Lőrinc 17,7 milliárd forint állami támogatást és ez miért nem baj
A Bozsik Stadion is kap egy állatszobrot
Magyarországi vizsgálatokról is beszélt az Európai Ügyészség
Magyarország: eddig bírta a közel 700 millió forintos kerékpárút
Olaszország: 14 nap karantén vár bizonyos látogatókra
Közel 9 milliárd forintot ad a kormány a mezőhegyesi ménesbirtokra
Japán katasztrófa: emberek millióit evakuálják
Óriási baj van a vízzel siófokon: Tartályautóból osztanak vizet
Soron kívüli vizsgálatot rendeltek el a DK-nál!
Lázár János birtoka 8,5 milliárdot kapott a kormánytól
Végleges szánok: Tűzijátékra többet költ a kormány, mint amennyit elvett a pártoktól
A kormány válaszolt miért a WizzAir utasszállítói hozták a kínai eszközöket
Az európai főügyész figyelmeztette Magyarországot
Időjárás: a Balatonnál durvul a helyzet
Már meg is van az utód a Kásler Miklós által kirúgott vezető posztjára
Szigorítás Ausztriában: ezer fölé emelkedett a még kezelésre szoruló betegek száma
Tarlós értené ha a kormányhoz kerülne a Lánchíd
Novák Katalin – Komoly anyagi juttatást osztana ki
Mi lesz a külföldi nyaralásokkal ha jön a második hullám?
Óriási szúnyogirtás kezdődik - jó ha tudja a részleteket
Valami történik: államhatárokat zártak le Ausztráliában
Óriási botrány és lemondások Mohácson: előrehozott választás jön
A gyerekek fejlődését is segíti, ha van kutya a háznál
Megszólalt kásler tanácsadója: az ember dönthet úgy, hogy meg akar halni ...
Így riaszthatják majd a tanárok az iskolarendőröket
400 millió munkahellyel végzett az elmúlt pár hónap
Óriási készültség: újabb magyar rab szökött meg
Magyarellenes román szurkolóktól hangos a sajtó
Kásler szerint nincs értelme vitázni a bérekről
Szemtanú szerint honvédségi helikopter okozott tragikus balesetet
Külföld rólunk beszél: Magyarország jelentős orosz, kínai és amerikai érdeklődésre tart számot
Hivatalos: Kaleta nem megy börtönbe
Hallottál a debreceni fociról és az 1,2 milliárd forintos költségvetésről?
Budapest az egyetlen európai város, ahol már rosszabb a levegő, mint a járvány előtt
Ki a hibás azért, hogy ennyire enyhe ítélettel úszhatja meg Kaleta?
Többen tettek panaszt az ombudsmannál elmaradt kórházi ellátás miatt
Matolcsy György: semmivel nem tartozik az állam a volt magánnyugdíjpénztári tagoknak
Összesen 22 340 külhoni magyar család igényelte az anyasági támogatást amit a magyar kormány adott
Erdélyből igényelték a legtöbben a magyar kormány által adott támogatást
Élőben közvetítette a magyar férfi, ahogy 6 éves fia vezeti az autót
FÜGGETLEN NEMZET
COPYRIGHT © 2020. minden jog fenntartva - Impresszum